Mimořádné prověrky stanic technické kontroly (STK) a měření emisí (SME) do kterých se pustily na žádost ministerstva kraje a obce, odhalily další podvody. Závažné nedostatky, které vedou k zahájení řízení o přestupku, byly podle resortu dopravy zjištěny u pěti kontrol STK v kraji Vysočina, Královéhradeckém, Olomouckém, Středočeském a Zlínském kraji. Šlo o pět přestupků techniků a dva přestupky provozovatele.
Podle tiskové mluvčí ministerstva dopravy Aleny Mühl šlo konkrétně o to, že záznamníky závad nebyly vyplněné nebo byly nečitelné, byla chybně pořizovaná dokumentace vozidla na kontrolní lince, došlo k nesprávnému postupu kontrolního technika a byly zjištěny i rozdíly v hodnocení technického stavu při opakované technické prohlídce.
Celkem se v průběhu dvou měsíců uskutečnilo 19 mimořádných kontrol stanic technické kontroly, které provedly krajské úřady a 179 mimořádných kontrol stanic měření emisí, které zajistily obce s rozšířenou působností.
U měření emisí 47 kontrol ukázalo na administrativní nedostatky, podle ministerstva dopravy byly většinou odstraněny během kontroly. Závažné nedostatky vedoucí k zahájení řízení o přestupku byly zjištěny u tří kontrol v Olomouci, Šumperku a Ústí nad Labem.
Ministerstvo informovalo, že ze čtrnácti krajů provedlo kontroly dvanáct z nich. Prověřily 4,9 procenta všech stanic STK. Z 206 obcí s rozšířenou působností jich reagovalo na výzvu úřadu 152, z nichž 95 provedlo 179 mimořádných kontrol SME, což představuje 14,2 procenta všech stanic.
Ministerstvo dopravy podle ministra Martina Kupky (ODS) provedlo také takzvané testy poctivosti u předem vytipovaných stanic. „Celkem bylo provedeno pět testů poctivosti u SME a dva testy poctivosti u STK. Zjištěny byly běžné nedostatky,“ uvedl Kupka na sociální síti X. Dodal, že hrubé nedostatky jako neoprávněné zásahy do měření emisí zjištěny nebyly.
Poctivé měření
Mimořádné kontroly stanic technické kontroly a měření emisí se podle Kupky zaměřují na chybující či podvádějící stanice, ne na běžné řidiče. Jde podle něj o to, aby se na stanicích technické kontroly a měření emisí měřilo poctivě, stejně jako jinde v Evropě. „Aby všichni ti, kdo chtějí nebo potřebují jezdit, platí za adekvátní péči o svůj vůz a nenechávají si sem tam nějakou důležitou součástku vymontovat, nebyli znevýhodněni oproti těm, kdo na péči o vozidlo zanedbávají a spoléhají na to, že při pravidelné kontrole se to ‚nějak‘ zařídí,“ uvedl Kupka.
Intenzivnější prověřování stanic technické kontroly a měření emisí ministerstvo dopravy odstartovalo v září, jen krátce poté kontroloři zavřeli stanici měření emisí v Lipníku nad Bečvou, problémy měla i stanice v Plzni. Jak již dříve uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka, v první ze stanic technik zjistil, že byla k měřicím přístrojům připojena neschválená zařízení, která sloužila k ovlivnění výsledku měření emisí.
(teč)