Správa železnic zrušila soutěž na předběžný archeologický výzkum úseků vysokorychlostní železniční tratě Prosenice – Ostrava-Svinov a Hranice na Moravě – Ostrava-Svinov. Vyplývá to z Věstníku veřejných zakázek a Ekonomickému deníku to potvrdil i mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. „Nebyla podána žádná nabídka. Soutěž proto s minimálními úpravami co nejdříve vypíšeme znovu,“ konstatoval. Předpokládaná cena tendru je 40,5 milionu korun.

Jak už Ekonomický deník informoval, po dodavateli archeologických prací státní organizace podle zadávací dokumentace k tendru požadovala rešerši písemných a mapových pramenů, geofyzikální prospekci, povrchový sběr, detektorový průzkum, batymetrickou prospekci, mikrosondáže a leteckou prospekci. Na financování průzkumu se měl podílet také Státní fond dopravní infrastruktury.

V rámci první fáze předběžné tržní konzultace, která se konala letos 23. května, Správa železnic představila registrovaným zájemcům o tendr svá očekávání od zvažovaných veřejných zakázek na provádění předběžných archeologických výzkumů pro úseky VRT Moravská brána I a VRT Moravská brána II včetně požadavků na kvalifikaci dodavatele, harmonogramu prací a požadavků na způsob hodnocení nabídek dodavatelů.

Celkem oslovila podle dokumentace k tendru 20 dodavatelů, z nichž sedm projevilo zájem o účast na konzultaci, pět zájem odmítlo a osm na pozvánku k účasti nereagovalo. Podání nabídek se uzavíralo 15. listopadu.

Mohlo by vás zajímat

Správa železnic zároveň uzavřela smlouvu za 2,1 milionu korun na konzultace při přípravě a hodnocení předběžné tržní konzultace v trase VRT Moravská brána I a II a konzultační činnost při přípravě zadávací dokumentace na provedení předběžného archeologického výzkumu v trase VRT Moravská brána I a II spolu s Archeologickým ústavem Akademie věd České republiky. Vyplývá to z Registru smluv, kde kontrakt zveřejnila 15. listopadu.

Zajištění výkupů

Jak Ekonomický deník informoval, Správa železnic už zároveň 12. prosince vypsala pro úsek VRT Moravská brána, tedy mezi Prosenicemi a Ostravou-Svinovem, zakázku na zajištění majetkoprávní přípravy. Úkolem vítěze bude zabezpečit uzavření kupních smluv na pozemky. Nabídku mohou podat zájemci do 31. ledna a předpokládaná hodnota tendru je 80 milionů korun.

 „Majitelům pozemků, které bude nutné kvůli výstavbě VRT vykoupit, jsme již rozeslali dopisy s informacemi o záměru. Jejich součástí je i dotazník, jehož cílem je zjistit vůli vlastníků k prodeji. Vítěz veřejné zakázky následně naváže s konkrétními majiteli pozemků detailní dialog a poskytne jim veškerou podporu pro hladký průběh výkupu,“ uvedl ředitel Stavební správy VRT Správy železnic Jakub Bazgier.

U části VRT Moravská brána už probíhá posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). S vlastními výkupy lze začít podle Správy železnic jen v případě získání kladného stanoviska. Teprve poté bude možné stanovit přesné zábory a určit konkrétní rozsah pozemků. Výstavba vysokorychlostní trati by měla být financovaná formou PPP projektu. Počátek realizace stavebních prací ministerstvo předpokládá v roce 2028, zprovoznění v roce 2033.

Síť vysokorychlostních železničních tratí v České republice. Zdroj: Správa železnic