INZERCE

Stavba. Ilustrační snímek. Foto: ŘSD

Není možná dohoda, uvedl k vyvlastnění pozemků při stavbě severovýchodního obchvatu Pardubic Mátl z ŘSD

Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) začalo při stavbě severovýchodního obchvatu Pardubic na tahu I/36 stavět na dosud nevykoupených pozemcích. Generální ředitel ŘSD Radek Mátl k tomu uvedl, že pokud by státní podnik stavbu nezahájil, nemuseli se pardubičtí občané obchvatu dočkat roky.

„Pozemky jsou částečně naše, jsme většinový vlastník. Dlouhodobě jsme se snažili s menšinovým vlastníkem domluvit na výkupu, abychom měli stoprocentní podíl a nic nebránilo výstavbě. Jednání byla řada, bohužel nedopadla,“ uvedl Mátl v podcastu ŘSD.

Podle generálního ředitele ŘSD se jedná o přibližně 300 metrů stavby. Konstatoval, že problém je pouze ve financích. ŘSD se podle něj s výší nabídky majitelům zbývajících pozemků dostalo na maximální hranu toho, co zákon umožňuje. Přesnou sumu ale podnik nespecifikoval.

„Z jejich úst zaznělo, že nechtějí bránit výstavbě. Přejí si ale sumu, která je absolutně nereálná a vymyká se veškerým zákonem daným pravidlům. Na sumě, kterou požadují, jsme se v žádném případě domluvit nemohli,“ zmínil Mátl. ŘSD proto přistoupilo na variantu vyvlastnění.

„Občanský zákoník umožňuje, aby s pozemkem mohl většinový vlastník nakládat, když to menšinový vlastník blokuje,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Jak dodal, o sumě, kterou menšinový vlastník za pozemky dostane, rozhodne vyvlastňovací proces.

Pozemky, které se chystá ŘSD vyvlastnit, patří podle ČTK bývalému pardubickému hokejistovi Stanislavu Procházkovi, který podle tiskové agentury pardubické Mladé frontě Dnes řekl, že pozemky v dané lokalitě patří rodině dlouho a že není spekulant. Kromě nabízené ceny mu vadí i další věci. Například to, že na další pozemky se po dostavbě silnice nedostane s většími stroji. V budoucnu by tam územní plán mohl povolit bytovou výstavbu, zmiňuje ČTK.

„Některé pozemky jsou odříznuté. Nebudu schopný se na ně dostat. Jedině přes pozemky jiných vlastníků, což je vždy problém,“ uvedl MF Dnes Procházka.

Stavba 4,2 kilometru dlouhého severovýchodního obchvatu Pardubic na silnici I/36 začala v prosinci 2022. Obchvat má ulevit centru Pardubic od tranzitní, ale i další dopravy. Práce za 1,44 miliardy korun bez DPH by měly být hotové do konce roku 2025.

Součástí severovýchodního obchvatu Pardubic bude deset mostů, mimo jiné i největší lanový most v České republice, 12 protihlukových stěn a dvě mimoúrovňové křižovatky.

(teč)