Německý odborový svaz železničářů a dopravců (EVG) požaduje pro dopravní firmy zavedení cenové brzdy pro elektřinu a naftu. Jen ve skupině Deutsche Bahn se předpokládají dodatečné náklady ve výši až 2 miliard eur, které by jinak musely být přeneseny prostřednictvím zvýšení cen v dálkové nákladní a osobní dopravě.
„Vysokými cenami energií trpí i dopravní firmy,“ řekl vedoucí EVG Martin Burkert pro Redaktionsnetzwerk Deutschland. „Potřebujeme proto brzdu cen elektřiny a nafty pro vlaky a autobusy a také úlevu v podobě zrušení daně z elektřiny,“ varuje.
Podotkl, že EVG bude na federální úrovni a v rámci společné akce usilovat o „balíček úlev“ pro dopravní podniky.
V pondělí se vedoucí představitelé podnikatelských svazů a odborů setkali v rámci společné akce s kancléřem Olafem Scholzem (SPD). Dnes se pak kancléř setká s předsedy vlád spolkových zemí.
Náklady na elektřinu se letos více než zdvojnásobily a cena nafty vzrostla „pouze“ o 40 procent, uvedl šéfodborář Martin Burkert.
Dodal, že to v současné době dokonce vede k vývoji, který poškozuje klima, protože se místo elektrických lokomotiv a autobusů používá více dieselových vozidel.
„Pokud nákladní vlaky jezdí na naftu, protože elektřina je příliš drahá, je to podle mě klimatické šílenství. Železniční doprava se stává nedostupnou, když se ceny přenášejí na zákazníky. Proto musí spolková vláda jednat okamžitě,“ řekl předseda EVG.
Jen ve skupině Deutsche Bahn se předpokládají dodatečné náklady ve výši až 2 miliard eur, které by jinak musely být přeneseny prostřednictvím zvýšení cen v dálkové nákladní a osobní dopravě.
Pro místní dopravu požaduje odvětví o 1,65 miliardy více prostředků na regionalizaci, které by kompenzovaly zvýšení cen energií. O tom se má jednat i na dnešní konferenci spolkových zemí.
(nik)