Předseda německých odborů Eisenbahn- und Verkehrsgewerkschaft (EVG) Martin Burkert odmítá rozpad skupiny Deutsche Bahn (DB). „Jsme pro zachování integrované skupiny DB a proti oddělení sítě a provozu. Protože rozhodujícím faktorem pro lepší železniční dopravu v Německu je odpovídající financování infrastruktury,“ prohlásil Burkert.
Podle Burkerta jsou politické strany CDU a CSU zodpovědné za churavějící železniční síť a zaostávání v renovaci. Nyní se dle Burkertových slov CDU/CSU snaží svalit vinu za svou neúspěšnou dopravní politiku ministrů CSU na Deutsche Bahn.
„Rodinu železnic nelze rozbít kvůli konkurenční mánii a špatné dopravní politice. Chybí ocenění zaměstnanců DB, kteří denně zajišťují mobilitu v naší zemi. Oddělení sítě a provozu by ohrozilo mnoho dobrých pracovních míst ve skupině DB, na která se vztahují kolektivní smlouvy,“ uvedl Martin Burkert.
Dvanáct důvodů proti rozdělení Deutsche Bahn odboráři uvádí ZDE.
Kromě toho by se podle Burkerta ztratily synergické efekty ve skupině DB a vzniklo by mnoho nových rozhraní.
Mohlo by vás zajímat
„Nesmí se připustit, aby debaty o struktuře a právní formě ochromily železniční průmysl na dlouhá léta a vázaly zdroje. Čas, který vzhledem k nekontrolovanému postupu klimatických změn nemáme. Aby se železnice v příštích letech posunula kupředu a aby bylo možné přesunout více osobní a nákladní dopravy na železnice šetrné k životnímu prostředí, je především nezbytné zajistit dlouhodobé, přiměřené a efektivní financování churavějící železniční infrastruktury. Jen tak lze účinně a rychle snížit obrovské zaostávání v renovaci,“ tvrdí Burkert.
Debata o rozdělení podle šéfa odborů odvádí pozornost od hlavních, skutečných problémů železniční a dopravní politiky a brání jejich řešení.
„EVG považuje integrovanou skupinu Deutsche Bahn AG jako páteř ekologického obratu v dopravě za nejlepší model pro zvládnutí hlavních výzev v příštích letech. Současně je správné, aby se infrastrukturní společnosti DB AG v budoucnu výrazněji orientovaly na úkoly veřejné služby namísto maximalizace zisku,“ uzavřel Martin Burkert.
CDU/CSU chce zeštíhlit a rozdělit Deutsche Bahn
Reformní dokument parlamentní skupiny ve Spolkovém sněmu navrhuje oddělit od koncernu divize železniční sítě, nádraží a energetiky, jak informoval pondělní deník Augsburger Allgemeine. Ty mají být sdruženy ve spolkovém infrastrukturním podniku. Podle zprávy zůstanou u železnic divize místní dopravy, dálkové dopravy a nákladní dopravy, které mají být rovněž zefektivněny.
„Holding DB bude zrušen a dosavadní struktura DB se 740 holdingy a dceřinými společnostmi bude rozdělena,“ citoval list z dokumentu CDU a CSU.
Německá odborová konfederace (DGB) hovořila o „starém víně v nových lahvích“. Do železnic se po léta investovalo příliš málo, což nelze napravit rozdělením chronicky podfinancovaných železnic, uvedl v neděli člen výkonné rady DGB Stefan Körzell. Léta strukturálních debat by stávající problémy spíše prohloubila, než aby je v zájmu zákazníků vyřešila.
„Do železnic je třeba konečně masivně investovat, jen tak se podaří přejít na železnici, aby bylo dosaženo klimatických cílů. Politici by se o to měli postarat hned,“ uvedl Körzell.
Se současnou strukturou by železnice nemohla splnit ani své současné obchodní, ani růstové cíle v dálkové a nákladní dopravě, řekl deníku Augsburger Allgemeine dopravní expert CSU Ulrich Lange. Rozpad železniční skupiny by také vedl k tomu, že by soukromí konkurenti dostali lepší šance.
„Oddělení sítě a provozu bude mít pozitivní vliv i na hospodářskou soutěž, protože jiní poskytovatelé než Deutsche Bahn budou moci využívat železniční síť více než dosud.“ řekl Lange.
Lange vyzval dopravní strany, aby se tímto návrhem řídily. Dopravní politik SPD Detlef Müller oponoval, že rozdělení skupiny oddělením železniční sítě a provozu nevyřeší žádný z problémů železničního sektoru. Naopak, plánované rozdělení infrastruktury, které je orientováno na společné dobro, musí být nyní realizováno v rámci integrované skupiny. Tímto způsobem by mohla být realizována rychlá obnova železniční sítě.
Na rozdíl od vládní aliance se CDU a CSU rovněž zasazují o ponechání dceřiné spediční společnosti Schenker u Deutsche Bahn. „DB Schenker jako mezinárodně aktivní poskytovatel logistických služeb musí zůstat ve spolkových rukou. To má strategický význam, zejména s ohledem na konkurenty, jako je Čína,“ uvádí se v reformním dokumentu.
(nik)