Německý spolkový účetní dvůr obvinil ministerstvo dopravy, vedené ministrem Volkerem Wissingem (FDP), z plýtvání daněmi při zmírňování dopadů pandemie na železniční nákladní dopravu. Nákladním dopravcům bylo podle výsledku auditu vyplaceno o více než 300 milionů eur, než bylo zapotřebí, tvrdí kontroloři. Informoval o tom server Neue Berliner Redaktionsgesellschaft.
Kontroloři kritizují, že v letech 2020 a 2021 bylo nákladním dopravcům vyplaceno celkem o 340 milionů eur více, než bylo nutné.
Spolkový účetní dvůr (Bundesrechnungshof) je nejvyšším orgánem účetní a rozpočtové kontroly Spolkové republiky Německo.
„Porušení rozpočtových zákonů je závažné,“ uvádí se ve zprávě, o níž informoval portál Neue Berliner Redaktionsgesellschaft.
S cílem zmírnit ekonomické důsledky pro nákladní železniční dopravu na počátku pandemie doplnilo Spolkové ministerstvo dopravy v červenci 2021 program financování, který byl v platnosti od roku 2018, o 627 milionů eur.
Mohlo by vás zajímat
Účetní dvůr kritizuje, že při sestavování programu došlo k masivním chybám.
„Ministerstvo nezkoumalo ekonomickou životaschopnost navýšeného financování ani nesledovalo jeho úspěšnost,“ uvádí se ve zprávě.
„Ministerstvo vyplatilo navýšenou dotaci, aniž by po železničních podnicích požadovalo splnění dalších podmínek,“ stojí dále v auditu.
Zejména nemusel být předložen žádný důkaz o ekonomických důsledcích, které způsobila pandemie, uvádí se ve zprávě. Kromě toho auditoři předpokládají, že objem poskytnutých subvenčních prostředků byl příliš vysoký. Své tvrzení auditoři odůvodňují šetřením Spolkové agentury pro sítě.
Spolková síťová agentura odhadla ztráty nákladní železniční dopravy pro rok 2020 až na 280 milionů eur, nezapočetla ovšem subvenci 627 milionů eur. To vedlo k „nadměrné kompenzaci“ a „vysokým neočekávaným ziskům“, uzavřel účetní dvůr.
Spolkové ministerstvo dopravy tato obvinění odmítá. K žádné „nadměrné kompenzaci“ nedošlo, uvedl mluvčí ministerstva.
Odůvodnil to mimo jiné tím, že 280 milionů eur odhadovaných Spolkovou agenturou pro sítě se omezuje pouze na rok 2020.
„Dočasná změna financování se však týkala let 2020 a 2021,“ informoval mluvčí.
Ministerstvo také odmítá obvinění z nedostatečného přezkumu výkonnosti a auditu hospodárnosti.
Podle Spolkového kontrolního úřadu proběhlo přezkoumání ekonomické efektivnosti původního financování, ale ne dodatečného financování z důvodu jeho „krátkodobého charakteru“.
Podle kontrolního úřadu je tedy zřejmé, že Spolkové ministerstvo dopravy „nerespektovalo zásadní rozpočtové požadavky“. „V důsledku toho byly spolkové prostředky vynaloženy svévolně a nehospodárně,“ uzavírají auditoři.
(nik)