Německá společnost MAN Truck & Bus plánuje zahájit prodej elektrického nákladního vozidla již koncem října. První dodávky by měly vybraným zákazníkům dorazit počátkem příštího roku. Klíčový závod na výrobu baterií vznikl v Norimberku. S mezidobíjením by měl eTruck ujet 600 až 800 kilometrů denně. „Efektivním přerozdělením podniku a udržitelnou přeměnou celé výrobní sítě jsme v posledních dvou letech udělali velký skok směrem k budoucnosti. Uvedení našeho nového nákladního vozidla MAN eTruck na trh je v tomto ohledu zásadním milníkem,“ prohlásil šéf výroby MAN Michael Kobriger.
Výrobce užitkových vozidel MAN Truck & Bus prosazuje svou strategii elektrifikace uvedením modelu MAN eTruck na trh. Podle informací společnosti se očekává, že prodej nového elektrického nákladního vozidla bude na prvních trzích zahájen koncem října, přičemž první vozidla budou vybraným zákazníkům dodána v roce 2024.
Klíčovou roli v této změně strategie hraje závod MAN v Norimberku.
Nedávno zde byl položen základní kámen nové budovy baterií M50. Od roku 2025 zde bude zahájena velkosériová výroba až 100 000 vysokonapěťových baterií ročně.
Tyto baterie jsou určeny nejen pro nový eTruck, ale také pro další elektrická vozidla společnosti, jako jsou například městské autobusy.
Investice do výroby baterií v tomto závodě, včetně nových budov a infrastruktury, činí přibližně 100 milionů eur. Kromě toho bude v areálu o rozloze 16 000 metrů čtverečních vytvořeno 350 nových pracovních míst.
„Přechod na elektricky poháněnou silniční nákladní dopravu mění celé odvětví nebývalým způsobem. MAN tuto změnu aktivně utváří. Naše proměna v poskytovatele udržitelných a inteligentních dopravních řešení je vidět všude ve společnosti – zejména zde v Norimberku. Efektivním přerozdělením podniku a udržitelnou přeměnou celé výrobní sítě jsme v posledních dvou letech udělali velký skok směrem k budoucnosti. Uvedení našeho nového nákladního vozidla MAN eTruck na trh nyní v říjnu je v tomto ohledu zásadním milníkem a baterie z Norimberka jsou klíčovým předpokladem pro jeho velkosériovou výrobu od roku 2025,“ říká šéf výroby MAN Michael Kobriger.
Současně MAN posiluje své výzkumné a vývojové aktivity v oblasti elektromobility.
Norimberský závod již od roku 2020 rozšiřuje své odborné znalosti v oblasti vývoje a výroby vysokonapěťových akumulátorů.
Za účelem dalšího prohloubení svého know-how navázala společnost partnerství s místními univerzitami, jako je Univerzita Friedricha Alexandra v Erlangenu-Norimberku a Norimberská technická univerzita Georga Simona Ohma. V rámci této spolupráce byl na začátku roku 2023 slavnostně otevřen Campus Future Driveline, kde se realizují projekty v oblasti baterií, vodíkových spalovacích motorů a palivových článků.
Testy ve vlastní logistice
Pro zajištění praktické použitelnosti elektrických vozíků založila společnost MAN v prosinci 2022 společnost LoadFox Transport Solutions GmbH. Tato dceřiná společnost testuje a optimalizuje novou technologii v reálném provozu na nejdůležitějších trasách vnitropodnikové logistiky.
První plně elektrické nákladní vozy MAN eTrucks jsou již v provozu a spojují německé závody, jako jsou Mnichov, Dachau, Norimberk a Salzgitter. Od roku 2024 plánuje společnost LoadFox silnější integraci funkcí autonomního řízení do logistické praxe.
„Cíleným sběrem dat a zkušeností z praktického používání můžeme výrazně urychlit vývoj a kontrolu kvality hardwaru a softwaru budoucích produktů a služeb LoadFox,“ vysvětluje Florian Hagemann, jednatel společnosti LoadFox GmbH.
Závěrem je třeba zdůraznit, že nový MAN eTruck je připraven na megawattový standard nabíjení, který by měl být k dispozici od roku 2025, což mu umožní dosáhnout denního dojezdu 600 až 800 kilometrů s mezidobíjením.
To znamená, že pokrývá širokou škálu přepravních úkolů, od likvidace městského odpadu až po rozvoz potravin.
Potenciál nového eTrucku znamená, že elektrifikuje nejen dálkovou dopravu, ale také všechna konvenční odvětví, která jsou v současnosti využívána nákladními vozidly s dieselovým motorem.
„Společnost MAN Truck & Bus pevně věří, že bateriové elektrické pohony jsou cestou k budoucí mobilitě a udržitelné, klimaticky neutrální dopravě. Proto je naše výroba flexibilnější a náš budoucí vysoce výkonný eTruck montujeme na stejné lince jako konvenční vozidla – abychom mohli pro naše zákazníky elektrifikovat nákladní vozidla nebo je podle potřeby vyrábět s dieselovými motory. Kromě toho naše zákazníky co nejdůkladněji podporujeme při přechodu na e-mobilitu – na základě našich dlouholetých zkušeností s e-busy, elektrickými dodávkami a naším eTGM v distribuční dopravě. Již v roce 2024 sjedou z montážní linky v Mnichově první výkonné elektrické vozy ze sériové výroby pro první zákazníky,“ řekl před časem generální ředitel společnosti MAN Alexander Vlaskamp.
(nik)