Německý státní železniční cargo dopravce je ve velkých potížích. Generální ředitelka DB Cargo Sigrid Nikuttová se domnívá, že chystaná restrukturalizace nákladní divize Deutsche Bahn je v souladu s plánem. Přiznává, ale že pro zaměstnance může restrukturalizace znamenat velké problémy.

„Tempo, které musíme nastavit pro restrukturalizaci, je na hranici toho, že jsme přehlceni. Požadujeme od našich lidí hodně,“ řekl Nikuttová Redaktionsnetzwerk Deutschland. „Někdy tečou slzy. To vím. A já to uznávám. Ale musí se to stát. Koneckonců, budoucnost DB Cargo závisí také na rychlosti restrukturalizaci,“ pokračuje manažerka.

První úspěchy restrukturalizačních snah jsou podle Sigrid Nikuttové vidět už nyní. „Leden a únor byly těžké měsíce, byli jsme na tom ekonomicky hůře, než si všichni mysleli. Měli jsme obavy, jeli jsme méně, o 15 procent. Náš obrat a EBIT však probíhají přesně podle plánu,“ podotkla manažerka.

Tvrdá restrukturalizace

Pro aktuální finanční rok si Sigrid Nikuttová představuje představitelnou dvoucifernou milionovou ztrátu poté, co DB Cargo v loňském roce prodělalo 350 milionů eur.

„Mínus v milionech, což je v nejlepším případě jen ve dvouciferných číslech, ale určitě jen v nízkých trojciferných číslech,“ uvedla jako cíl. Nikuttová chce v následujícím roce překročit práh ziskovosti. „Do konce roku 2026 budeme v černých číslech, protože musíme,“ řekla generální ředitel DB Cargo.

Mohlo by vás zajímat

Ztrátová jednovozová doprava

Podle Nikuttové by mohla být ukončena ztrátová jednovozová doprava dceřiné společnosti DB Cargo, pokud nebude dostatek finančních prostředků od spolkové vlády. „Co mohu říci velmi jasně za DB Cargo: Nemohu si dovolit permanentní ztrátu,“ řekl Nikuttová. „Buď se nám podaří v Německu finančně zajistit rentabilitu přepravy jednotlivých vozových zásilek – nebo ji v této formě již nebudeme moci provozovat.“

V případě přepravy jednotlivých vozových zásilek jsou vozy vyzvedávány přímo od firemních zákazníků a na seřaďovacích nádražích kompletovány do dlouhých vlaků. Na místě určení jsou pak opět rozpojovány a jednotlivě přepravovány.

Železnice musí podle podle šéfky DB Cargo Sigrid Nikuttové více investovat do digitalizace nákladní dopravy, aby se stala konkurenceschopnější vůči silniční dopravě. Foto: DB Cargo

Pro určitá odvětví, jako je ocelářství, chemický průmysl a stavební materiály, je přeprava jednotlivých vozových zásilek velmi důležitá.

Mnoho odborníků však nepovažuje za realizovatelné službu provozovat v kladných číslech. Jednovozovou přepravu, které v Německu dominuje DB Cargo, proto podporuje tamní vláda. DB Cargo však považuje podíl dotace, který čerpá, za příliš malý.

Pokyny z Bruselu

Nikuttová zdrůraznila: „Mám jasné pokyny – z Bruselu, z Německa a z dozorčích rad: DB Cargo se musí stát ziskovým. Známe cíl a také víme, co je třeba udělat a jaká opatření jsou nezbytná.“ Z tohoto důvodu se v současné době opět diskutuje o dotaci na jednovozovou dopravu.

DB Cargo jako celek je v krizi. Do roku 2029 má být zrušeno 5 000 pracovních míst. Podle podmínek stanovených Evropskou komisí musí být společnost do roku 2026 také v černých číslech. V roce 2024 bylo mínus více než 350 milionů eur výrazně vyšší, než se plánovalo. V letošním roce Nikutta cílí na nízkou trojcifernou, přinejlepším dvoucifernou milionovou ztrátu. Deutsche Bahn již po rozhodnutí Evropské komise nesmí kompenzovat ztráty své dceřiné společnosti.

Dopady amerických cel

Oznámení amerického prezidenta Donalda Trumpa o clech bude mít dopad na vývoz. „Očekáváme, že to také pocítíme,“ doplnila Sigrid Nikuttová. Ovlivněny budou například přepravy, které směřují do přístavů a jsou odtud odesílány. Otázkou je, do jaké míry bude možné přesunout přepravu i do jiných regionů než do USA a jak se to projeví na celkovém systému.