INZERCE

Regionální vlak Deutsche Bahn AG. Ilustrační snímek. Foto: WIkimedia Commons

Německý antimonopolní úřad nařídil Deutsche Bahn přestat zneužívat monopolního postavení

Po čtyřletém vyšetřování německý spolkový antimonopolní úřad Bundeskartellamt rozhodl, že Deutsche Bahn zneužívají svého dominantního postavení na trhu. Německý státní dopravce porušuje pravidla tím, že odmítá poskytovat informace v reálném čase o svých spojích prodejcům jízdenek. V rámci komerčně nevýhodných smluv výrazně omezoval možnosti jejich marketingu a odmítal placení provizí. Jedním z dotčených prodejců byla vyhledávací, srovnávací a bookingová platforma Omio. Podle té rozhodnutí představuje zásadní výhru pro cestující a povede ke zlepšení železniční dopravy díky zajištění férové konkurence.

Německý antimonopolní úřad zjistil, že státem vlastněné Deutsche Bahn zneužívají svého dominantního postavení k omezování konkurence v prodeji jízdenek. Coby největší železniční dopravce a distributor jízdenek mohly Deutsche Bahn při vyjednávání smluv pro přeprodej jízdenek třetími stranami, jako je Omio, prosazovat neférová omezení marketingových aktivit (např. zákazy slevových akcí nebo zákazy využívání některých klíčových slov). Navíc odmítaly poskytnout nediskriminační přístup k aktuálním datům o spojích (např. jejich zpoždění, zrušení nebo náhradní dopravě) a odmítaly platit provize za prodané jízdenky.

„Státem vlastněné Deutsche Bahn, které jsou vertikálně integrované od provozu sítě až po distribuci jízdenek, jsou dominantním provozovatelem železniční dopravy v Německu. Služby třetích stran, které cestujícím nabízí integrované plánování tras, nejsou myslitelné bez zahrnutí nabídek a dopravních dat společnosti Deutsche Bahn. Deutsche Bahn proto podléhají kontrole zneužívání postavení podle práva hospodářské soutěže a mají zvláštní povinnosti vůči konkurenčním platformám. Konkrétně se jedná o sdílení dat, zákazy reklamy, vertikální cenové specifikace, dalekosáhlé zákazy slev a zadržování různých provizí pro platformy třetích stran. Bez účinného vymáhání podle práva hospodářské soutěže nemohou obchodní modely platforem mobility fungovat v konkurenci s Deutsche Bahn,“ vysvětluje rozhodnutí prezident Bundeskartellamt Andreas Mundt.

Platformy mobility nabízejí svým zákazníkům srovnatelné informace o itinerářích zahrnujících různé druhy dopravy a provozovatele dopravy, jakož i možnost integrovaného prodeje jízdenek. V této souvislosti hraje důležitou roli železniční doprava a dopravní služby nabízené Deutsche Bahn. Platformy mobility například umožňují cestujícím kombinovat jízdenky na vlak s lety, carsharingem, dálkovou autokarovou dopravou nebo půjčením kol.

Deutsche Bahn je nejen dominantním železničním operátorem, ale je také silnou platformou pro mobilitu se svým online portálem bahn.de a aplikací Deutsche Bahn Navigator. Podle zjištění Bundeskartellamt využívá Deutsche Bahn svého klíčového postavení na trzích dopravy a infrastruktury k omezení hospodářské soutěže ze strany platforem mobility třetích stran.

Podle názoru orgánu jsou ustanovení Deutsche Bahn o zákazech reklamy, vertikálních cenových specifikacích, dalekosáhlých zákazech slev a zadržování provize za provedení platebního procesu protisoutěžní. Poté, co Deutsche Bahn mezitím oznámila, že již nemá v úmyslu platit platformám mobility zprostředkovatelskou provizi za zprostředkování prodeje jízdenek, byla v řízení vznesena také povinnost platit takovou provizi v souladu s antimonopolními standardy odškodnění.

Deutsche Bahn mimoto dle antimonopolního úřadu upírá platformám mobility nepřetržitý a nediskriminační přístup v reálném čase ke všem dopravním údajům kontrolovaným DB, které jsou nezbytné pro organizaci a rezervaci cest včetně různých dopravních prostředků. Patří sem údaje o zpoždění osobních železničních spojů, jakož i údaje o zrušení nebo zrušení či dodatečných zastávkách, důvody zpoždění nebo odřeknutí spoje, dodatečných jízdách nebo náhradních dopravních spojích, aktuální informace o nástupištích nebo změnách nástupišť a údaje o závažných narušeních.

Nové nařízení Evropské unie o právech cestujících v železniční přepravě, které je v platnosti od 7. června 2023, vyžaduje, aby Deutsche Bahn sdílela předpokládané údaje za účelem informování cestujících. Bundeskartellamt se však domnívá, že, nestačí to k ukončení porušování práva hospodářské soutěže. Nařízení EU o právech cestujících v železniční přepravě se nevztahuje na všechny nezbytné údaje v reálném čase ani neupravuje důležité obchodní a technické aspekty provádění přístupu k údajům.

„Po zdlouhavých jednáních nebylo možné dosáhnout dohody o urovnání, zejména kvůli individuálním obchodním požadavkům. Aby se zabránilo možným praktikám společnosti Deutsche Bahn, které upřednostňují její vlastní nabídky nebo poskytují méně příznivé podmínky, pokud jde o přístup k předpokládaným údajům, je proto nezbytné oficiální rozhodnutí, kterým by se společnosti Deutsche Bahn nařídilo, aby se takových praktik přestala zabývat. Deutsche Bahn také musí změnit řadu smluvních doložek, které mohou omezit hospodářskou soutěž na úkor konkurenčních platforem mobility. Chceme zabránit tomu, aby Deutsche Bahn rozšiřovala svou dominanci v osobní železniční dopravě také na budoucí trhy mobility a brzdila poskytovatele inovativních služeb mobility ve prospěch svých vlastních obchodních zájmů,“ dodal šéf německého antimonopolního úřadu Andreas Mundt.

Opatření, která Bundeskartellamt uložil Deutsche Bahn (DB), zahrnují následující:

⬛ V budoucnu budou platformy mobility moci používat specifické podmínky DB pro online reklamu a reklamu v obchodech s aplikacemi bez jakýchkoli smluvních omezení uložených DB.

⬛ V budoucnu budou moci online partneři DB při prodeji vstupenek DB využívat vlastní slevové akce, bonusové body nebo cashback programy. Tím se ukončí nerovné zacházení mezi platformami mobility třetích stran a samotnou DB, která tyto prostředky využívá k propagaci svých vlastních služeb. Individuální cílené slevové akce, které představují pro DB dodatečná rizika s ohledem na řízení vytížení cestujících ve vlacích, jsou vyloučeny.

⬛ V budoucnu bude muset DB kompenzovat poskytovatele služeb mobility na základě minimálních norem práva hospodářské soutěže za provádění rezervačních a platebních procesů jménem DB při prodeji vlakových jízdenek. Totéž platí pro samotnou zprostředkovatelskou komisi. Přesná výše provizí je předmětem jednání mezi DB a jejími smluvními partnery a nebyla součástí řízení.

⬛ Pravidla podle nového nařízení EU o právech cestujících týkající se poskytování údajů v reálném čase budou doplněna, zejména provádění obchodních a technických požadavků, bude dále regulováno prostřednictvím specifikací a přístup k údajům bude zpřístupněn také s ohledem na údaje o provozovatelích železniční dopravy třetích stran v reálném čase. Přístup třetích osob k údajům musí být nediskriminační a srovnatelný s vlastním přístupem DB k údajům.

Celkově je podle úřadu rozhodnutí ukončit porušování právních předpisů o hospodářské soutěži dynamické a stimuluje hospodářskou soutěž v oblasti služeb inteligentní mobility ještě více, než tomu bylo doposud. S ohledem na ústavně chráněné svobody podniků ponechává Bundeskartellamt na samotných smluvních partnerech, aby se dohodli na smluvních podrobnostech a dohodli konkrétní smluvní podmínky. Jednání bude doprovázet systém lhůt.

„Omezení hospodářské soutěže, která mají být nyní zastavena, ovlivňují také zájmy dalších dopravních společností, které lze nalézt i na konkurenčních platformách mobility. Zejména pro výrazně menší a méně známé železniční společnosti v Německu mohou být platformy mobility důležitým kanálem pro zvýšení jejich dosahu a získání zákazníků pro jejich dopravní služby. Rozhodnutí Bundeskartellamt ještě není konečné. DB se může proti rozhodnutí do jednoho měsíce odvolat k vrchnímu zemskému soudu v Düsseldorfu,“ uzavřel německý Bundeskartellamt.

Problém se netýká jenom Německa

Dotčeným hráčem na poli integrátorů jízdenek a dopravních spojů je také evropské Omio, které nabízí jízdenky na vlaky, autobusy, lístky na trajekty a letenky celkem ve 37 zemích světa od více než 1 000 dopravců. Omio v rámci vyšetřování poskytlo německému antimonopolnímu úřadu důkazy o protiprávním jednání Deutsche Bahn. Jak však říká CEO platformy Naren Shaam, podobné problémy neexistují pouze v Německu. Nové rozhodnutí by podle něj mohlo pomoci otevřít agregátorům jízdenek dveře i na dalších trzích.

„Toto rozhodnutí je zásadním vítězstvím pro spotřebitele. Je důkazem toho, že je v národním zájmu rozbíjet monopoly v železničním sektoru a že existuje potřeba zlepšit soutěžní legislativu na úrovni Evropské unie. Rozhodnutí německého antimonopolního úřadu mi vrátilo naději, že skrze spolupráci a zaměření se na potřeby cestujících mohou lidé cestovat vlakem bez překážek a starostí. Těšíme se na bližší a otevřenější spolupráci s Deutsche Bahn a věříme, že to přinese pozitivní dopad na přesun cestujících do vlaků,“ hodnotí rozhodnutí Naren Shaam.

„Na tento přístup státních dopravců nenarážíme poprvé. Bojí se ztráty svého monopolu, a proto omezují své zapojení do otevřených platforem vedle své konkurence. Sami jsme však byli opakovaně svědky výhod soutěže na železnici, například v Itálii a Španělsku, kde jak inkumbentní dopravci, tak zákazníci z konkurence těží. Soutěž výrazně podporuje přesun lidí do vlaků díky nižším cenám a vyšší kvalitě. Věřím, že společně s novým rozhodnutím německého antimonopolního úřadu to bude inspirovat i další státy a jejich dopravce, aby se soutěži otevřeli,“ uzavírá Tomáš Vocetka, CTO platformy Omio, který řídí kanceláře v Praze.

(nik)