INZERCE

Továrna na zplyňování odpadu a výrobu vodíku. Ilustrační snímek. Foto: PGP Terminal

Německo zvažuje vznik národní vodíkové sítě. Ve firmě by měl držet podíl stát

Německá vláda zvažuje založení společnosti se státní účastí, která by dohlížela na zřízení národní vodíkové sítě v rámci snahy o klimatickou neutralitu země. Informoval o tom list Welt am Sonntag. Objem státního podílu ve firmě, která by měla zajišťovat dodávky pro našeho západního souseda, zatím zveřejněn nebyl. Spolková vláda vidí do roku 2030 poptávku po vodíku ve výši přibližně 90 až 110 TWh. K pokrytí části této poptávky mají být v Německu do roku 2030 vybudovány výrobny o celkové kapacitě až 5 GW, včetně nezbytné výroby energie na moři a na pevnině.

„Aby byl zajištěn koordinovaný rozvoj vodíkové sítě a její finanční proveditelnost, má být založena společnost pro vodíkovou síť se státní účastí,“ uvádí se v návrhu revizí německé národní vodíkové strategie, který měl deník možnost vidět.

Velikost státního podílu nebyla v dokumentu uvedena.

Ve střednědobém horizontu by nová společnost měla získat stávající vodíkové potrubí a ty plynovody, které budou rekonstruovány pro přepravu vodíku, píše pak list Welt.

Potrubní společnost má „realizovat plánování a urychlenou realizaci celoněmecké sítě pro přepravu vodíku v roce 2030″, uvádí se v návrhu.

Národní vodíková strategie má být revidována každé tři roky, ale vzhledem ke změně vlády a energetické krizi, která nastala po jejím zavedení, ministerstvo hospodářství strategii reviduje s předstihem a plánuje, že nová strategie bude přijata v lednu 2023.

Revize zahrnuje také plány na nové vnitrostátní plynovody, nové koncepce skladování vodíku, strategie dovozu a mezinárodní vodíkovou infrastrukturu. Vodík vyráběný z obnovitelné elektřiny (tzv. zelený vodík) se podle všeho stane klíčovým palivem pro dosažení čistých nulových klimatických cílů.

V boji proti změně klimatu je vodík vyráběný z obnovitelné elektřiny stále častěji považován za vydatnou energii pro odvětví s obzvláště vysokými emisemi, jako je těžký průmysl a letectví. Německo si proto dalo za cíl stát se světovým lídrem v souvisejících vodíkových technologiích a vláda sepsala Národní vodíkovou strategii, která má tyto ambice naplnit.

Potenciál a příležitosti vodíku

Strategie uvádí, že vodík je víceúčelový nosič energie, který lze využít v palivových článcích pro pohon mobility na bázi vodíku a sloužit jako základ pro syntetická paliva, ale také jako médium pro skladování obnovitelných energií.

„Vodík je základním prvkem propojení průmyslového odvětví. V oblastech, kde nelze využívat elektřinu přímo z obnovitelných zdrojů energie, otevírá zelený vodík a jeho navazující produkty (Power-to-X) nové cesty k dekarbonizaci,“ stojí v německé vodíkové strategii.

V dokumentu také stojí, že vodík lze rovněž využít jako surovinu pro průmyslové výrobní procesy bez současných alternativ pro velké snížení emisí, a jako příklad uvádí výrobu oceli a cementu.

„Aby se vodík stal ústředním prvkem naší strategie dekarbonizace, je třeba zohlednit celý hodnotový řetězec – technologie, výrobu, skladování, infrastrukturu a využití, včetně logistiky a důležitých aspektů kvalitní infrastruktury,“ vyzývá dokument.

Podle strategie je „dlouhodobě udržitelný pouze vodík vyráběný na bázi obnovitelných zdrojů energie – zelený“ vodík.

„Proto je cílem německé vlády využívat zelený vodík, podporovat rychlý náběh trhu a vytvořit odpovídající hodnotové řetězce. Současně však německá vláda předpokládá, že v příštích deseti letech se bude rozvíjet celosvětový a evropský trh s vodíkem. Na tomto trhu se bude obchodovat i s CO2 neutrálním (např. modrým nebo šedým) vodíkem. Vzhledem k těsné integraci Německa do evropské infrastruktury pro dodávky energie bude tedy CO2-neutrální vodík hrát roli i v Německu a bude-li k dispozici, bude se přechodně využívat také,“ uvádí se v dokumentu.

Strategie zmiňuje stávající vládní programy na podporu vodíkových technologií.

„Kromě toho (stimulační balíček, schválený 3. června 2020) počítá s uvolněním dalších 7 miliard eur na rozmach vodíkových technologií na německém trhu a dalších 2 miliard eur na mezinárodní partnerství,“ stojí v textu.

V dokumentu se také uvádí, že Německo využije svého předsednictví EU k prosazení tématu vodíku.

„Z dnešního pohledu nebude možné v Německu vyrábět velké množství vodíku, které bude pravděpodobně zapotřebí pro přechod na novou energetiku, protože výrobní kapacity obnovitelných zdrojů v Německu jsou omezené. Německo proto bude muset i v budoucnu zůstat významným dovozcem energie. Proto navážeme a zintenzivníme mezinárodní spolupráci a partnerství v oblasti vodíku,“ tvrdí německá vládní strategie.

„Spolková vláda vidí do roku 2030 poptávku po vodíku ve výši přibližně 90 až 110 TWh. K pokrytí části této poptávky mají být v Německu do roku 2030 vybudovány výrobny o celkové kapacitě až 5 GW, včetně nezbytné výroby energie na moři a na pevnině. To odpovídá výrobě zeleného vodíku až 14 TWh a požadovanému množství elektřiny z obnovitelných zdrojů až 20 TWh. Je třeba zajistit, aby poptávka po elektřině vyvolaná elektrolýzními zařízeními nevedla ke zvýšení emisí CO2. Pro období do roku 2035 bude pokud možno přidáno dalších 5 GW, a to nejpozději do roku 2040,“ stojí dále v textu vodíkové strategie.

V dokumentu se také uvádí, že současná spotřeba vodíku v Německu činí přibližně 55 TWh.

„Do roku 2030 se očekává počáteční nárůst poptávky po vodíku zejména v průmyslovém odvětví (chemický, petrochemický a ocelářský průmysl) a v menší míře v dopravě, a to v důsledku impulsu nárůstu trhu. Konzervativní odhady předpokládají dodatečnou poptávku v průmyslu ve výši 10 TWh. Kromě toho se očekává růst poptávky po elektromobilitě poháněné palivovými články. Mohli by se přidat i další spotřebitelé (např. v delším časovém horizontu části zásobování teplem),“ lze se dále dočíst v klíčovém dokumentu.

Dokument mimochodem cituje další studie, podle nichž se poptávka po palivech na bázi elektřiny do roku 2050 zvýší na 110 TWh až 380 TWh.

(nik)