Německý ministr dopravy Volker Wissing oznámil, že Německo urychlí rozšiřování své sítě nabíjecích stanic pro elektromobily, aby usnadnilo přechod na elektrická vozidla. Učinil tak poté, co představil druhý hlavní plán nabíjecí infrastruktury v zemi. Plán schválený kabinetem stanoví, jak usnadnit, zrychlit a zpříjemnit nabíjení elektromobilů.
„Všichni očekávají, že se Německo stane vedoucím trhem elektromobility. Nejsme jen tak ledajakou automobilovou lokalitou, ale vedoucí lokalitou na světě,“ prohlásil ministr dopravy Volker Wissing (FDP).
Původní generální plán byl poprvé představen v roce 2019 a vedl k tomu, že v Německu bylo instalováno necelých 70 000 veřejně přístupných nabíjecích míst.
Jako druhý zásadní krok ministerstvo dopravy stanovilo plán téměř 70 opatření, která mají být realizována v nadcházejících letech, aby bylo dosaženo cíle země instalovat do roku 2030 jeden milion dobíjecích míst.
Mezi oblasti, na které se zaměřuje, patří užší integrace elektromobility a elektrických sítí, rozvoj nabíjecí infrastruktury pro těžká nákladní vozidla, rychlé a nebyrokratické přidělování potřebných prostor a mobilizace soukromých investic.
Nabíjecí infrastruktura by měla pokrývat širokou oblast a měla by být orientovaná na poptávku a uživatelsky přívětivá, uvedl Wissing.
Generální plán kritizovalo sdružení energetického průmyslu BDEW, které uvedlo, že samotná dobíjecí místa nebudou k dosažení klimatických cílů v odvětví dopravy stačit, zatímco poskytovatel ekologické elektřiny LichtBlick odsoudil skutečnost, že až 90 procent všech dobíjecích míst je v rukou jednoho poskytovatele, což znamená, že „monopoly“ mohou kontrolovat ceny a diskriminovat konkurenci.
Německo si stanovilo cíl výrazně snížit emise skleníkových plynů v odvětví dopravy do roku 2030 na 85 milionů tun CO2 ročně.
Kromě toho má toto odvětví do roku 2030 dosáhnout 32procentního podílu energie z obnovitelných zdrojů. Aby toho země dosáhla, chce mít do roku 2030 na svých silnicích 15 milionů plně elektrických osobních automobilů, pro které představuje největší výzvu nabídka e-aut a nedostatek dobíjecích míst.
Evropský parlament rovněž schválil nové předpisy pro infrastrukturu alternativních paliv, podle nichž by měly být do roku 2026 na hlavních evropských silnicích k dispozici dobíjecí stanice každých 60 km pro osobní automobily a maximálně každých 100 km pro těžká nákladní vozidla.
Do roku 2028 by navíc měly být každých 100 km umístěny vodíkové čerpací stanice.
(nik)