Evropský soudní dvůr rozhodl, že cenová regulace léků v Německu odporuje zásadám jednotného evropského trhu. Johnson&Johnson se chystá na cenovou válku s Pfizerem. Končí patentová ochrana léku na artritidu.
Němečtí pacienti se mohou těšit na nákupy levnějších zahraničních léků. Evropský soudní dvůr totiž tento týden rozhodl, že německá cenová regulace léků, vstupujících na domácí trh je v rozporu se zásadami jednotného evropského trhu. Judikát tak otvírá cestu k tomu, aby si Němci mohli objednat požadované medikamenty od zahraničních výrobců, které často bývají levnější. Konkurence na německém trhu s léky tak nejspíš vzroste.
Pacienti a e-shopy jásají
Zprávu podle listu Financial Times uvítala zejména Německá asociace pacientů s Parkinsonovou chorobou nebo Německá organizace spotřebitelů. Obě sdružení tak očekávají, že zákazníci ušetří nemalou část ze svých výdajů na farmaceutické produkty.
Ne všem se ale rozhodnutí Evropského soudního dvora zamlouvá. Například mocný Spolkový svaz německých sdružení lékárníků (ABDA – Bundesvereinigung Deutscher Apothekerverbände) reagoval poměrně podrážděně. „Není přece možné, aby neomezené tržní síly zvítězily nad ochranou spotřebitelů a jejich zdraví,“ píše se v prohlášení Svazu.
Spolkové ministerstvo zdravotnictví sdělilo, že rozsudek Evropského soudního dvora bude zkoumat. Přesto již dopředu dalo najevo, že bude dělat vše, co je v jeho silách, aby udrželo vysokou kvalitu léků, nabízených na německém trhu.
Evropskému soudnímu dvoru se nelíbilo zejména to, že německá vláda stanovila cenové podlahy (úroveň, pod kterou tržní cena léku nesmí klesnout) u léků na předpis. Zrušil tak rozsudek německého soudu, který této cenové regulaci dával zelenou. Za pozornost rovněž stojí skutečnost, že rozhodnutí Evropského soudního dvora se týká neněmeckých firem, které na jeho trhu své léky prodávají. Cenové podlahy tak klidně mohou být i nadále uplatňovány vůči domácím firmám. Jenže to by nedávalo smysl, jelikož by německé úřady znevýhodňovaly své farmaceutické společnosti ve prospěch těch zahraničních.
Pacienti, kteří se účastní německého zdravotního pojištění, platí určitou část léků na předpis ze svého. Nyní budou moci vyžadovat, aby jim lékaři předepisovali lacinější zahraniční alternativy. Mimoněmecké farmaceutické společnosti se snažily již v minulosti německé pacienty oslovovat pomocí e-shopů, kde nabízely slevu z německých cenových podlah. Jenže německé soudy tuto praxi v roce 2014 zablokovaly.
Max Müller, šéf nizozemského e-shopu DocMorris listu Financial Times prozradil, že během několika hodin po vydání judikátu Evropským soudním dvorem vzrostla návštěvnost jejich stránek o 40 procent. „Pacienti mohou z této změny pravidel jedině profitovat,“ uvedl Müller.
Lékárníci neskládají zbraně
Nicméně ABDA, která sdružuje kolem 20 tisíc lékáren, se nechala slyšet, že proti rozsudku bude bojovat a hodlá prý oslovit také německé politiky. Není divu. Německý trh s léky zaznamenává roční obrat kolem 50 miliard eur, který navíc každý rok díky stárnoucí populaci roste asi o pět procent. U léků na předpis je obrat kolem 38 miliard eur.
Německo kromě cenových podlah uplatňuje také celou řadu pravidel, která upravují velkoobchodní i maloobchodní lékové marže. Cílem je ochrana celostátní sítě lokálních lékáren. Evropský soudní dvůr nevěří tomu, že je tento cíl skrze cenovou regulaci naplňován, a konkurence podle něj může na venkov přivést nové lokální lékárny.
Johnson&Johnson v klinči s Pfizerem
Faktické uvolnění německého trhu tak hraje do karet i velkým farmaceutickým firmám. Americký Johnson&Johnson se chystá na cenovou válku se svým velkým konkurentem Pfizerem. Ten totiž podle listu Financial Times oznámil, že se příští měsíc chystá přijít na trh s „kopií“ léku Remicade, který se používá k léčbě artritidy či Bechtěrevovy choroby.
Remicade je vlajková loď společnosti Johnson&Johnson, která letos od ledna do září vygenerovala tržby v objemu 5,3 miliardy dolarů (přes 130 miliard korun). Lék sice už čelí konkurenci v podobě biosimilární léčby, ale Pfizer je první farmaceutická firma, která chce generika přivést na americký trh. Ten se totiž na celkových prodejích Remicade podílí ze dvou třetin.
Nástup biosimilárních léků je obecně pro farmaceutický průmysl velkou hrozbou. Obzvláště nyní, kdy u mnoha produktů dochází k exspiraci patentové ochrany. Lék Pfizeru, který bude konkurovat Remicadeu ponese název Inflectra a bude zhruba o 15 procent levnější. Nicméně konečná cena obou konkurenčních léků může nakonec klesnout ještě víc s tím, jak se jejich výrobci budou snažit udržet své stávající zákazníky, respektive získat nové.
-usi-
Vyšlo na Zdravotnickýdeník.cz