INZERCE

Při přechodu ze zemního plynu na vodík by měl dostat na čas pardon i takzvaný modrý vodík, vyráběný z fosilních zdrojů - zemního plynu, případně metanu. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Německo reviduje vodíkovou strategii. Cílem je zdvojnásobit kapacitu elektrolýzy do roku 2030

Německé ministerstvo hospodářství chce revizí své národní vodíkové strategie předčasně upevnit cíle vedoucí ke zdvojnásobení kapacity elektrolýzy v zemi do roku 2030. Elektrolýza je potřebná k rozdělení vody na vodík a kyslík. Informoval o tom deník Tagesspiegel Background.

Přechodem na strategii, která byla představena v roce 2020, chce ministerstvo hospodářství posílit cíl vybudovat do roku 2030 výrobní zařízení s celkovou kapacitou deset gigawattů, jak je uvedeno ve vládní koaliční dohodě, jak vyplývá z návrhu, který noviny viděly.

Nejpreferovanější zelený vodík má být vyráběn elektrolýzou z obnovitelných zdrojů energie.

Modrý vodík by měl být v revidované strategii nějakou dobu zvažován, uvádí Tagesspiegel Background. Modrý i šedý vodík je vyráběný z fosilních zdrojů, zemního plynu, případně metanu. Rozdílem je, že v případě modrého vodíku je produkovaný oxid uhličitý zachytáván technologií CCS (carbon capture and storage), v případě šedého vodíku je vzniklý CO2 vypouštěn do atmosféry.

„Během přechodného období bude třeba podporovat i modrý vodík a jeho dovoz,“ uvádí se ve strategii.

Národní vodíková strategie má být revidována každé tři roky, ale vzhledem ke změně vlády a energetické krizi, která nastala od jejího zavedení, ministerstvo hospodářství reviduje strategii s předstihem a plánuje, že nová strategie bude přijata v lednu 2023.

Součástí revize jsou také plány na nové vnitrostátní plynovody, koncepce skladování vodíku, strategie dovozu a mezinárodní vodíkovou infrastrukturu.

Vodík vyráběný z obnovitelných zdrojů (tzv. zelený vodík) se stal klíčovým palivem pro dosažení čistých nulových klimatických cílů. Zdá se, že tento klimaticky neutrální plyn se stane technologií volby pro dekarbonizaci odvětví, kde je snižování emisí obzvláště obtížné, například v těžkém průmyslu a letectví.

(nik)