INZERCE

Rozvoj vodíkového průmyslu vyžaduje značné množství infrastruktury. jako jsou výrobní zařízení, potrubí, skladovací zařízení a čerpací stanice. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Německo podporuje investice do vybudování vodíkové sítě. Bude dlouhá 9 700 kilometrů a stát bude 20 miliard eur

Německá vláda podporuje výstavbu 9 700 kilometrů dlouhé potrubní sítě pro přepravu vodíku po celé zemi a k sousedům, uvedlo německé ministerstvo hospodářství v tiskové zprávě. Ministr hospodářství Robert Habeck přirovnal takzvanou vodíkovou páteřní síť, která má být vybudována do roku 2032, ke známé německé dálniční infrastruktuře – Autobahn. Síť propojí velká napájecí místa, kde se vodík bude buďto vyrábět nebo dovážet, například z Norska nebo Středomoří, s poptávkou například v průmyslových regionech.

Distribuční síť bude podle ministra hospodářství plánována později. „Už nyní musíme vybudovat síť pro zdroj energie, který zatím nemáme,“ řekl Robert Habeck. Německo je podle něj v tomto ohledu v Evropě na špici. Takové úsilí však musí být financováno nejlépe ze soukromých zdrojů dodal.

Ńěmecký ministr hospodářství a klimatu Robert Habeck. Foto: Ministerstvo hospodářství a klimatu Německo

„Na vybudování vodíkové páteřní sítě bude třeba investovat 19,8 miliardy eur,“ uvedl šéf sdružení provozovatelů plynárenských přepravních sítí FNB Gas Thomas Gößmann.

Páteřní síť by měla být hotová do roku 2032, ale příjmy provozovatelů z přepravy značného množství vodíku by se zvyšovaly jen pomalu.

Gößmann podotkl, že síť by se nemusela budovat od nuly.

Místo toho by asi 60 procent potrubí tvořily stávající plynovody. Na podporu investic zřídí německý stát speciální účet, v němž by se uživatelům stanovily maximální poplatky za provoz sítě.

Vláda předpokládá, že amortizační účet by mohl být vyrovnaný nejpozději do roku 2055 s ohledem na rostoucí využití sítě. Pokud do té doby budou stále chybět finance, stát by zaplatil většinu, zatímco provozovatelé sítí by přispívali až 24 procenty.

Obnovitelný vodík je považován za klíčový pro dekarbonizaci odvětví, jako je těžký průmysl a letectví, která nemohou snadno přejít na přímé využívání elektřiny za účelem snížení emisí.

Provozovatelé rozvodných sítí loni představili svou vizi evropské vodíkové páteře jako součást úsilí o transformaci energetického systému kontinentu směrem ke klimatické neutralitě.

Výstavba německé páteřní sítě má být zahájena v příštím roce a vláda plánuje zavést zákon, který urychlí plánování a povolování, podobně jako legislativu zavedenou k urychlení výstavby domácí infrastruktury pro dovoz zkapalněného zemního plynu (LNG) v Německu během energetické krize.

Zpočátku budou existovat nadměrné kvóty pro přepravu vodíku.

„Plány pro páteřní síť převyšují předpokládanou poptávku do roku 2030 přibližně dvojnásobně,“ uvedl ministr hospodářství Robert Habeck, takže proto „plánujeme do budoucna“. Plány mají být každé dva roky vyhodnocovány a upravovány podle aktuálních potřeb.

Robert Habeck dodal, že Německo bude podle předpokladů 30 až 50 procent potřebného vodíku vyrábět samo a zbytek dovážet.

(nik)