Německý kancléř Friedrich Merz chce dosáhnout zmírnění zákazu spalovacích motorů na evropském trhu od roku 2035. Přešel k aktivnímu lobování za vozy s hybridním pohonem. Argumentuje zachováním pracovních míst na německém trhu. Téma je důležité i pro Česko.

Zákaz prodejů nových aut se spalovacími motory po roce 2035 zpochybnil Friedrich Merz, předseda vlády nejsilnější ekonomiky v Evropě. Německo patří k tradičním automobilovým velmocím, proto je pro německou ekonomiku zásadní, jak se bude automobilovému sektoru dařit.

Už na konci srpna zaslali šéf automobilky Mercedes-Benz Ola Källenius a ředitel divize pohonných jednotek a podvozků společnosti Schaeffler Matthias Zink předsedkyni Komise Ursule von der Leyenové dopis, v němž mimo jiné uvedli, že úplné vyloučení nových automobilů se spalovacím motorem z trhu není za deset let proveditelné.

Více variability

Merz se stává zásadním lobbistou v rámci EU, když podpořil výrobu a prodeje vozidel s označením elektromobil s prodlouženým dojezdem (EREV). Jedná se o typ dobíjecího auta s hybridním pohonem, kdy právě spalovací motor slouží jako záložní pohon pro prodloužení dojezdu.

BMW
Německý automobilový průmysl zaměstnává téměř 800 tisíc pracovníků. Foto: Pixabay

Argumentuje tím, že toto řešení umožní zachovat pracovní místa v klíčovém odvětví německé ekonomiky, jež zaměstnává téměř 800 tisíc pracovníků. Výsledek ovlivní i Česko. I když je osmkrát menší než Německo, zaměstnává v tomto sektoru 140 tisíc lidí. Ne všichni však pracují ve výrobě automobilů se spalovacím motorem. Třeba česká Škoda aktuálně v Evropě boduje svým elektrickým modelem Elroq.

Pro automobilky je přesto podle Merze zásadní, že by produkce elektromobilů s prodlouženým dojezdem umožnila snadnější přizpůsobení stávajících výrobních linek a technologií a nemusely by propouštět.

Mohlo by vás zajímat

Ekologové jsou proti

Ochránci klimatu ale s takovým řešením nesouhlasí. Ačkoli EREV mohou ve srovnání s konvenčními spalovacími motory snížit emise, kritici tvrdí, že jejich emise jsou v reálném provozu vyšší než odhady z laboratoří. Navíc se tyto vozy stále spoléhají na fosilní paliva a oddálí se tím plná elektrifikace osobní automobilové dopravy.

Nezisková organizace Transport & Environment (T&E), která se zasazuje o ekologickou dopravu, varovala, že vozy EREV mají při přepnutí na spalovací motor v průměru spotřebu 6,7 litru benzinu na 100 kilometrů. Navíc v tomto segmentu celosvětově dominuje Čína.

„Merz prosazuje technologii, ve které mají evropští výrobci automobilů málo zkušeností a kterou by Čína okamžitě ovládla. Když je baterie vybitá, elektromobily s prodlouženým dojezdem znečišťují životní prostředí stejně jako benzínové SUV,“ uvedl ředitel pro automobily v T&E Lucien Mathieu. Tento druh vozidel v průměru ujede na baterii 184 kilometrů a pak řidič přepne na spalovací motor. Celkově přitom umožňují dojez okolo 900 kilometrů.

Zatím neurčité odpovědi

Reakce předsedkyně Komise Ursuly von der Leyenové na odložení zákazu spalovacích motorů jsou zatím neurčité. I když v září jednala se zástupci evropského automobilového průmyslu, ke konkrétní změně v prosazované politice nedošlo. Komise potvrdila svůj závazek k elektrifikaci a postupnému ukončení výroby spalovacích motorů do roku 2035. Von der Leyenová ale ponechala otevřenou možnost budoucího dialogu.