Německý Odborový svaz železničářů a pracovníků v dopravě (EVG) chce podle vlastního prohlášení dosáhnout v roce 2023 výrazného zvýšení mezd železničářů v Německu.
Stejně jako sesterský odborový svaz Vida, který na uplynulé pondělí vyhlásil v Rakousku 24hodinovou výstražnou stávku, je i EVG na pokraji nového kola kolektivního vyjednávání.
„V nadcházejícím roce budeme společně bojovat za výrazné zvýšení mezd,“ oznámily odbory na své facebookové stránce.
V Rakousku zástupci zaměstnanců požadují plošné zvýšení mezd o 400 až 500 eur, což by podle druhé strany znamenalo průměrné zvýšení o 12 procent. Poslední nabídkou bylo zvýšení mezd o 8,4 procenta. O víkendu ztroskotala jednání o kolektivní smlouvě.
Vedoucí představitel EVG Martin Burkert v pondělí prohlásil: „V celém železničním sektoru v Rakousku jsou dnes kola na mrtvém bodě.“ Jeho odbory popřály kolegům v sousední zemi mnoho úspěchů.
Od 5. prosince do 15. ledna 2023 budou probíhat konzultace členů odborů o nadcházejícím kole vyjednávání.
„Hlavní otázkou je, zda bychom i tentokrát měli požadovat procentuální zvýšení nebo procentuální zvýšení s minimální částkou. Třetí možností by byla čistě fixní částka, což by představovalo novinku v naší politice kolektivního vyjednávání,“ napsaly odbory členům.
Na dvou seminářích o tom diskutovali členové různých vyjednávacích komisí.
„Deklarovaným cílem by mělo být najít způsob, jak získat co nejvíce pro skupiny s nižšími platy. Důvodem je skutečnost, že jsou obzvláště postiženi současným enormním nárůstem cen,“ dí odbory.
Pouhé procentuální zvýšení se nesetkalo se souhlasem.
Totéž platí pro Fond sociálního zabezpečení a Fond bydlení a mobility. Výhody z nich jsou rozdělovány výhradně členům EVG. I v tomto případě je otázkou, zda by část objemu, který má být vyjednán, měla být použita na rozšíření těchto výhod, nebo zda by mělo být v první řadě vyjednáno výrazné zvýšení mezd.
(nik)