Němečtí cestující ve vlacích musí zřejmě zapomenout na dochvilnost spojů. Nová šéfka železničního gigantu Deutsche Bahn (DB), Evelyn Pallová, přiznává, že situace se hned tak nezlepší. Důvodem je katastrofální stav železniční sítě, která stárne mnohem rychleji, než management dříve předpokládal.
„Prozatím to nebude lepší, musíme být tak upřímní,“ řekla Pallová pro Süddeutsche Zeitung.
Zpoždění jako norma: Letos „pětka vpředu“
Pallová rovnou zchladila veškeré naděje na brzké zlepšení dochvilnosti. Zatímco DB se v roce 2026 chce soustředit hlavně na stabilizaci dochvilnosti a zastavení klesajícího trendu, prognóza na letošní rok je špatná.
Pokud jde o dochvilnost v dálkové dopravě, DB předpokládá, že polovina dálkových vlaků přijede se zpožděním.
Hlavní problém? Železniční zařízení stárnou ještě rychleji, než jsme dříve předpokládali. Tento efekt, který ovlivňuje koleje, výhybky, stavědla i trolejové vedení, prý dříve nebyl zohledňován,“ uvedla Palla.
Mohlo by vás zajímat
Jen v polovině dubna 2025 přitom generální ředitel DB InfraGO, Philipp Nagl, oznámil „obrat trendu“ v renovaci infrastruktury. Nová data Pally ale ukazují, že to tak zřejmě není.

Rekordní počet stavenišť a miliardové kompenzace
Kvůli špatnému stavu infrastruktury vzniká výrazně více zón s nízkou rychlostí a neplánovaných stavenišť.
- V roce 2025 bude mít DB celkem 26 000 stavenišť, což je o 5 000 více než loni.
- Pro rok 2026 DB dokonce očekává více než 28 000 stavenišť.
DB je dlouhodobě pod palbou kritiky za masivní rušení spojů. To stojí společnost obrovské peníze na kompenzacích: V roce 2024 vyplatila DB cestujícím 197 milionů eur jako náhradu za narušené služby.
Pallová vnímá situaci jasně: „Stav infrastruktury určuje spolehlivost, spolehlivost určuje ekonomické výsledky.“
Nové vedení a restrukturalizace
Evelyn Pallová (52), původem z Itálie, nastoupila do čela DB po odvolání Richarda Lutze, který firmu vedl od roku 2017. Pallová, která dříve vedla DB Regio a zasloužila se o větší autonomii regionálního managementu, nyní stojí před obrovskou výzvou.
Kancléř Friedrich Merz se již dříve zavázal k modernizaci železniční sítě a přepracování struktury řízení DB. Nová šéfka představí dozorčí radě v prosinci koncept, jak chce železnici restrukturalizovat. Je jí ale jasná jedna věc: „Všechny stavby si nemůžeme dovolit.“
