Německé odbory strojvedoucích vyzvaly kvůli tlaku na vyšší mzdy k masivní dvoudenní stávce. Od středy do pátku se celostátně zastaví osobní doprava a železniční infrastruktura. Od dnešní 19 hodiny večerní přeruší provoz nákladní doprava. Dnes to po hlasování členstva uvedl na tiskové konferenci předseda odborového svazu německých strojvedoucích Claus Weselsky. Stávka v osobní dopravě se k nákladní připojí ve středu ve 2 hodiny ráno a potrvá do 2 hodiny ranní v pátek.
Členové odborů zastavení provozu dráhy odhlasovali většinou 95 procent hlasů. Stačilo by jich 75 procent.
Odborový svaz německých strojvedoucích (GDL) požaduje zvýšení mezd o přibližně 3,2 procenta a jednorázový příspěvek kvůli dopadům pandemie 600 eur (15 230 korun). Argumentuje podobnou dohodou, kterou se podařilo uzavřít pro pracovníky státní správy.
Stávka uprostřed letní sezony, kdy přestávají platit dosavadní protipandemická opatření, není pro Deutsche Bahn (DB) dobrou zprávou. Podnik se už nyní potýká následkem pandemie koronaviru a povodní v západní části země s miliardovými ztrátami.
Firma označila stávku za eskalaci v nevhodnou dobu.
„Právě teď, kdy lidé zase více cestují a využívají železnici, ničí vedení GDL oživení, které vzhledem k masivním koronavirovým škodám nutně potřebujeme,“ uvedl podle agentury DPA šéf osobního oddělení DB Martin Seiler.
Cestující musejí počítat s četnými výpadky spojů a se zpožděními. Omezení se protáhnou dále do pátku, i když stávka oficiálně končí ve 2:00. Následující víkend má podle GDL zůstat ušetřen.
„Je to jednoznačně příliš narychlo,“ uvedl podle agentury DPA čestný předseda svazu cestujících Pro Bahn Karl-Peter Naumann.
Odbory stávku podle jeho názoru mají vyhlašovat s alespoň 24hodinovým, ale lépe 48hodinovým předstihem. Klienti drah podle něj potřebují mnohem více času, aby mohli změnit plán cesty. „Stávka se neobrací jen proti samotnému podniku, ale i proti rozsáhlé části obyvatelstva. Mnozí cestující se jí nemůžou vyhnout,“ dodal Naumann.
Zástupci cestujících už dlouho požadují, aby dráhy a odbory dojednaly pevné cestovní řády pro čas stávek tak, aby se na ně cestující mohli spolehnout. Naumann dává za příklad Itálii.
Stávka strojvedoucích je první na německých drahách od prosince 2018, kdy k ní vyzval železničářský odborový svaz EVG. Mnohem horší dopady měla stávka vyhlášená GDL v letech 2014 a 2015. Strojvedoucí tehdy pod Weselského vedením přerušili práci a vyřadili značnou část železniční sítě díky osmi vlnám stupňujících se protestů.
(čtk)