INZERCE

Nákladní vlak DB Cargo ve středním údolí Rýna. Ilustrační snímek. Foto: Deutsche Bahn AG

Německé dopravní společnosti nesouhlasí s vyššími cenami vlakových tras

Pokud používáte ke svému podnikání kolejnice, musíte za to zaplatit. Tyto poplatky v Německu od příštího roku výrazně zdraží. Některé dopravní společnosti už toho ale mají dost a učinily vůči zdražování právní kroky. Ceny pro roky 2024 a 2025 zvýší ceny v průměru o zhruba šest procent. Informovala o tom agentura dpa.

Několik německých dopravních podniků podniká právní kroky proti tomu, že brzy budou muset platit výrazně více peněz za používání železniční sítě. Podle dostupných informací podala řada nákladních železničních společností a několik dceřiných společností Deutsche Bahn žalobu proti zvýšení cen schválenému Spolkovou agenturou pro sítě.

Důvodem jsou změny v cenách takzvaných vlakových cest. Ty musí platit všechny železniční společnosti, které zajišťují železniční dopravu. Peníze mají být použity na údržbu. Poplatky jsou nyní vypláceny nové společnosti DB InfraGo.

Společnost nedávno oznámila, že pro roky 2024 a 2025 zvýší ceny v průměru o zhruba šest procent.

Tato navýšení musela schválit Spolková agentura pro sítě.

Problém je v tom, že regionální doprava sice zajišťuje většinu železniční dopravy, ale může být zatížena jen v malé míře kvůli právní regulaci. Agentura pro sítě schválila zvýšení cen vlakových cest pro tento segment pouze o 0,6 procenta.

Dálková a nákladní doprava tak bude muset v příštím roce platit neúměrně. Zvýší se ceny vlakových cest pro nákladní dopravu a o 17,7 procenta pro dálkovou dopravu.

Deutsche Bahn oznámila, že samotná společnost InfraGo a její dceřiné společnosti DB Cargo a DB Long-Distance podaly určovací žalobu kvůli zvýšení.

„Zvýšení cen v systému zpoplatnění vlakových tras plánované na rok 2025 vytvoří jednostrannou a neudržitelnou zátěž pro všechny železniční podniky v dálkové i nákladní dopravě,“ uvedla mluvčí železnice.

Kromě toho jedenáct nákladních železničních společností společně podalo žalobu ke správnímu soudu v Kolíně nad Rýnem.

„Měli bychom platit mnohem více peněz za menší výkon. Stav sítě se nezlepšil a překážky v síti se stále zvětšují kvůli stále většímu počtu stavenišť. V důsledku toho již nyní rostou provozní náklady železničních společností,“ uvedl předseda představenstva Svazu odvětví nákladní železnice.

Formálně jsou žaloby namířeny proti Federální agentuře pro sítě, která původně nezaujala stanovisko, když byla o víkendu dotázána.

Ministerstvo dopravy uvedlo, že spolková vláda „bedlivě sleduje“ dopady úpravy cen na místní, dálkovou a nákladní dopravu. V probíhajících jednáních o rozpočtu společnost intenzivně pracuje na „zajištění finančních prostředků v krátkodobém horizontu na dotování cen vlakových cest v dálkové osobní a nákladní dopravě“. V dlouhodobém horizontu by se mělo uvažovat také o zásadní revizi systému cen vlakových cest.

(nik)