Prodej automobilů německých výrobců Volkswagen, Audi, Porsche, BMW a Mercedes v Evropské unii, USA a Číně je v roce 2024 zatím o 2,1 procenta nižší než ve stejném období loňského roku. A to navzdory tomu, že celkové tržby na těchto trzích vzrostly, uvedl ekonomický list Handelsblatt.
Data, která pocházejí od dvou společností zabývajících se analýzou automobilů, Marklines a Dataforce, ukazují, že konkurenti jako BYD v Číně a Tesla v USA těží z německé ztráty podílu na trhu.
Deník píše, že mnoho spotřebitelů již není ochotno platit vysoké ceny spojené s německými výrobci po letech inflace.
„Pro většinu světových výrobců automobilů bude v nadcházejících letech obtížné zvýšit své ziskové marže, protože se dostanou pod rostoucí tlak, aby snížili své ceny tváří v tvář tvrdé konkurenci,“ uvedla pro noviny úvěrová analytička ratingové agentury S&P Global Vittoria Ferrarisová.
Očekává se však, že VW, BMW a Mercedes letos vygenerují provozní zisk ve výši více než 14 miliard eur.
Frank Schwope, přednášející automobilové ekonomiky na Technické univerzitě Fachhochschule des Mittelstands v Hannoveru, řekl, že „toto ještě není krize“.
Jedním dechem ale dodal, že by se jí mohla stát, pokud společnosti nebudou řešit čtyři hlavní problémy: jejich podíl na prodeji vozidel se spalovacími motory je příliš vysoký, vozidla musí brzy dodržovat přísnější limity oxidu uhličitého v EU, zhoršující se vyhlídky německých výrobců automobilů na čínském trhu a nadměrná kapacita v domácí výrobě a vysoké mzdové náklady.
„Celkově je jasné, že výrobci automobilů ztrácejí tím větší podíl na trhu, čím více spalovacích motorů nabízejí,“ napsal Handelsblatt.
Ztráta tržního podílu německého automobilového průmyslu vedla ke snížení emisí v tomto odvětví. Tuzemské prodeje elektromobilů výrazně klesly poté, co vláda v loňském roce zrušila dotace na výkup. Německo se nedávno postavilo proti clu EU na čínská elektrická vozidla, aby ochránilo svůj automobilový průmysl před případnou odvetou, i když se mu nepodařilo získat podporu k jejich zablokování.
(nik)