Po Volkswagenu a Mercedesu oznámil dvouciferný pokles zisku další německý výrobce automobilů. Na BMW dopadl 37procentní pokles. Odborníci na automobilový průmysl podle německého serveru Tagesschau.de kritizují nedostatečnou připravenost německých výrobců čelit globální konkurenci a jako vzor uvádějí japonskou Toyotu. Přesto uznávají, že se automobilky snaží situaci zvrátit – snižují náklady a modernizují modelové řady. Politici by jim mohli pomoci například zavedením dovozních cel, podporou prodeje elektroaut, výrobou a recyklací baterií nebo elektrifikací podnikových flotil.

Všichni tři hlavní němečtí výrobci – Volkswagen, Mercedes a BMW – za špatné výsledky loňského roku viní zejména složitou situaci na čínském trhu a obavy z dovozních cel. „Ale přesto platí dvě věci: čísla ukazují konec mimořádné konjunktury po pandemii. A výrobci jsou na zvládnutí výzev připraveni různě,“ píše Tagesschau.

Podle vysokoškolského odborníka na management v automobilovém průmyslu Franka Schwopeho je BMW na budoucnost připraveno velmi dobře díky technologické otevřenosti (nevsází pouze na jeden druh pohonu), flexibilní výrobě a vysokému podílu elektroaut. Nejvyšší šéf BMW Oliver Zipse v rozhovoru pro Redemanuskript uvedl, že automobilka je schopná prodávat téměř stejné množství vozů na třech klíčových trzích – v Evropě, USA a Číně – jako na nich vyrábí.

Schwope však upozorňuje, že dovozní cla by mohla mít negativní dopad i na BMW, které ze Spojených států vyváží i dováží. Naopak Volkswagen podle něj těží z téměř desetiprocentního podílu na celkovém počtu elektroaut na světě. I tak se německé automobilky musí připravit nejen na cla, ale i na rostoucí konkurenci.

Mohlo by vás zajímat

Nutné úspory a nové strategie

Automobilky už začaly snižovat náklady. Mercedes například v únoru oznámil, že do roku 2027 sníží náklady ve výrobě o desetinu. Část provozů má být přesunuta do zemí s nižšími náklady na práci, ale bez uzavírání závodů v Německu.

Volkswagen sice uvažoval o podobném kroku, ale narazil na odpor odborů. V Bruselu však už uzavřel závod na výrobu vozů značky Audi. Do roku 2030 by u klíčové značky Volkswagen měla zaniknout téměř čtvrtina pracovních míst. BMW naopak globální propouštění neplánuje.

Podle Deutsche Bank je však právě Volkswagen nejlepším adeptem na úspěch. Pokud v Evropě dojde ke zmírnění cílů na snižování emisí CO₂, snížení nákladů a uvedení nových modelů, může se automobilka zotavit.

Chybějící vize a pomalé inovace

Expert na automobilový průmysl Jürgen Pieper však nevidí žádné zásadní výhody německých výrobců oproti globální konkurenci. Oceňuje jejich úsilí o snížení nákladů a strategické zaměření na elektromobilitu, ale podle něj stále přetrvávají zásadní nedostatky.

„Německým výrobcům chybí dlouhodobé vize i rychlost při uvádění strategií a nových modelů. Také dochází k nedostatečnému přebírání know-how, což je v dnešní době klíčové,“ řekl Pieper serveru Tagesschau.

Volkswagen by ale mohl překvapit díky uvedení nových modelů a důrazu na úspory. BMW by podle něj mělo více investovat do nových technologií, přesto má silnou schopnost vyvíjet inovativní modely. Mercedes naopak těží z důrazu na luxusní segment, kde nízké marže nejsou výhodné.

Toyota jako vzor úspěchu

Podle odborníka na automobilový průmysl Jürgena Piepera je na budoucnost lépe připravena japonská Toyota. Ta má optimální mix produkční kvality, široké modelové palety a silného postavení na globálních trzích.

Největší výhodou Toyoty je její dlouholetá zkušenost s hybridními pohony, které jsou v současnosti velmi žádané. Pieper zdůrazňuje, že Toyota je strategicky prozíravější než její němečtí konkurenti.

Řešením je štíhlejší nabídka a investice do baterií

Podle experta Allianz Trade Guillauma Dejeana by německé automobilky měly zúžit nabídku na pět až šest modelů, které budou dostupné jak v hybridní, tak elektrické verzi. To by snížilo náklady a zvýšilo efektivitu.

Navrhuje také investice ve výši nejméně 10 % celkových nákladů do modernizace výroby. Dalším klíčovým krokem by bylo zavedení dovozních cel na auta s podílem evropských komponent menším než 75 %.

Podpora domácích výrobců baterií a recyklace baterií by podle něj snížila závislost na Číně. Správným krokem by byl i nákupní bonus na evropská elektroauta a elektrifikace podnikových flotil.