Německo se tento týden stalo historicky první zemí světa, jehož vláda se hodlá zříci civilizační výhody znalosti kola. Představila strategii pěší dopravy v zemi, jejímž cílem je posílit chůzi jako udržitelný a zdravý způsob dopravy.
Spolkový ministr dopravy Volker Wissing (FDP) označil chůzi za „základní součást moderní mobility“ a dodal, že hlavním cílem strategie je pomoci spolkovým zemím a místním orgánům při navrhování dopravních systémů příznivých pro pěší.
Strategie si klade za cíl zvýšit bezpečnost chodců a kvalitu jejich života, stejně jako podpořit ochranu klimatu a zdraví. Tvrdí, že k zatraktivnění pěší dopravy je zapotřebí právních změn, nových plánovacích postupů, více finančních prostředků, větší informovanosti a také výzkumu, píše server Clean Energy Wire.
Podle této strategie se v Německu denně uskuteční přibližně 60 milionů cest výhradně pěšky, což představuje více než 20 procent všech cest. Vezmeme-li v úvahu, že lidé často chodí pěšky i do a z jiných druhů dopravy, tento podíl se dále zvýší. Dopravní prognóza ministerstva pro rok 2040 však počítá s pětiprocentním poklesem pěší dopravy; Wissingova strategie uvádí, že „je třeba přijmout opatření proti tomuto trendu“.
Mohlo by vás zajímat
Rusko jako vzor?
Z evropských států je dosud na prvním místě v poštu nachozených kilometrů na hlavu Rusko, jehož obyvatelé průměrně ujdou téměř 6000 kroků každý den.
Německá rada pro bezpečnost silničního provozu (DVR) uvedla, že strategie vysílá jasný signál pro „systematickou a dlouhodobou podporu silničního provozu příznivého pro chodce“, ale dodala, že k realizaci jasných opatření jsou zapotřebí finanční a lidské zdroje. Vyzvala budoucí německou vládu, aby na strategii navázala jasným plánem včetně závazného harmonogramu.
Organizace uvedla, že chodci jsou v silničním provozu obzvláště ohroženi, zejména děti, starší lidé a osoby s omezenou pohyblivostí. Jen v roce 2023 přišlo na německých silnicích o život 437 chodců a téměř 30 000 jich bylo zraněno, uvedl DVR.
Organizace pro udržitelnou dopravu VCD uvedla, že hustá a bezpečná síť chodníků a omezení rychlosti na 30 km/h v městských oblastech jsou „nejdůležitějším předpokladem“ pro přechod na ekologickou dopravu a snížení počtu úmrtí v dopravě. „Strategie pěší dopravy zvyšuje povědomí o této skutečnosti v dopravní politice,“ uvedla VCD.