INZERCE

Železniční uzel na hlavním nádraží v Erfurtu v ranním světle. Foto: Deutsche Bahn

Německá spolková vláda a Deutsche Bahn představily největší infrastrukturní program pro železniční síť

Německá spolková vláda a společnost Deutsche Bahn (DB) představily nejrozsáhlejší a nejkomplexnější infrastrukturní program pro železniční síť a stanice od reformy železnic v roce 1994. Cílem projektu v hodnotě 45 miliard eur je zajistit důslednější dochvilnost vlakové dopravy a vytvořit podmínky pro dosažení cílů dopravní politiky v osobní i nákladní dopravě, připomněl železniční web Railtech.com.

„Obnovujeme a modernizujeme infrastrukturu programem, který nemá v historii DB obdoby. Velký dík patří spolkové vládě za její závazek poskytnout dodatečné finanční prostředky ve výši až 45 miliard eur, které jsou k tomu zapotřebí. Nyní je na nás, abychom si společně se stavebním průmyslem vyhrnuli rukávy,“ říká předseda představenstva společnosti Deutsche Bahn AG Richard Lutz.

Pravdou však podle něho je, že enormní stavební zátěž bude náročná i pro cestující a firmy zabývající se nákladní dopravou. Neexistuje však žádná alternativa, jak se vypořádat se zaostávajícími rekonstrukcemi. „Pokud s námi všichni partneři ve stavebnictví a železničním průmyslu potáhnou za jeden provaz, bude tato ‚tour de force‘ úspěšná,“ dodal.

Program se v Německu zaměřuje na šest hlavních oblastí. První z nich je obnova vysoce přetížené sítě a s ní spojené rozšíření na vysoce výkonnou síť o délce devět tisíc kilometrů. Druhou oblastí je odstranění investičního zaostávání a modernizace železniční sítě. Třetím jsou opatření na zvýšení kapacity, jako jsou další přestupní body, výhybky a hustší signalizace pro větší stabilitu a lepší vlakovou dopravu.

Čtvrtým je pak digitalizace železniční sítě s celoněmeckým zavedením evropského vlakového zabezpečovacího systému (ETCS). Tím se na stávající síti zvýší kapacita až o třicet procent. Pátou oblastí je cílené rozšiřování a výstavba nových tratí, aby se odstranila úzká místa a tím se také umožnil „Deutschlandtakt“, nový jízdní řád všech osobních vlaků, který by synchronizoval dálkovou i regionální dopravu. A konečně poslední oblastí, na kterou se zaměřuje pozornost, je rozsáhlá modernizace nádraží v celém Německu a rozvoj stanic budoucnosti s lepším komfortem a širší nabídkou služeb pro cestující na vysoce výkonných koridorech a v rozsáhlé síti.

Obnova čtyř desítek traťových úseků

Ústřední pákou pro kvalitativně lepší železniční služby je generální renovace celkem čtyř desítek traťových úseků ve vysoce přetížené síti do roku 2030. Modernizovat se budou rovněž stanice podél tratí. Aby bylo možné tento ambiciózní objem prací realizovat, budou traťové úseky vždy na několik měsíců uzavřené. Po dokončení prací by měly být tratě méně zatížené. 

Vysoce výkonná síť Deutsche Bahn v roce 2030 Foto: Railtech.com/ DB

V příštím roce bude zahájena generální oprava silně vytížených úseků na železnici Riedbahn mezi Frankfurtem nad Mohanem a Mannheimem. V roce 2025 budou následovat tratě Hamburk-Berlín a Emmerich-Oberhausen. Jen na trati Riedbahn DB v rámci rekonstrukce významně zmodernizuje také 20 stanic. Po dobu celkové rekonstrukce DB spolupracuje s dotčenými železničními podniky a místními dopravními úřady na vytvoření efektivní dopravní koncepce.

S výhradou očekávaných parlamentních usnesení o financování a podrobnějších zjištění v rámci detailního plánování naplánovaly spolková vláda a DB za účasti průmyslu následující pořadí generální obnovy železniční sítě:

2025:

Hamburk-Berlín

Emmerich-Oberhausen

2026:

Hamburk-Hannover (v závislosti na dalších rozhodnutích)

Hagen-Wuppertal-Kolín nad Rýnem

Troisdorf-Koblenz

Koblenz-Wiesbaden

Norimberk-Regensburg

Obertraubling-Passau

2027:

Lübeck-Hamburk

Bremerhaven-Brémy

Lehrte-Berlín

Hamm-Düsseldorf-Kolín nad Rýnem

Frankfurt nad Mohanem-Heidelberg

Mnichov-Rosenheim

Rosenheim-Salzburg

2028:

Brémy-Hamburk

Nordstemmen-Göttingen

Uelzen-Stendal

Stendal-Magdeburg

Hagen-Unna-Hamm

Kolín nad Rýnem-Bonn-Koblenz

Koblenz-Mainz

Bebra-Fulda

Würzburg-Norimberk

2029:

Hamburk-Hanover (v závislosti na dalších rozhodnutích)

Brémy/Rothenburg-Wunstorf

Lehrte-Groß-Gleidingen

Bebra-Erfurt

Cáchy-Kolín nad Rýnem

Forbach-Ludwigshafen

Stuttgart-Ulm (stará trať)

2030:

Brémy-Osnabrück

Osnabrück-Münster

Münster-Recklinghausen

Minden-Wunstorf

Weddel-Magdeburg

Kassel-Friedberg

Würzburg-Ansbach-Treuchtlingen

Mannheim-Karlsruhe

Ulm-Augsburg

(mig)