INZERCE

Logo koncernu Volkswagen. Foto: Pixabay

Německá agentura DPA: Za emisní podvody bude jistější žalovat Volkswagen než jen Audi

Zažalovat německou automobilku Audi kvůli emisním podvodům bude zřejmě složitější než žádat odškodné po koncernu Volkswagen, jehož je Audi součástí. Zákazníci totiž podle německého Spolkového soudního dvora (BGH) budou muset prokázat, že automobilka věděla o manipulacích, za které je odpovědný koncern. Agentura DPA po včerejším projednávání případu poznamenala, že jistotou se nyní zdá žalovat přímo koncern.

Skandálem s emisemi byly postiženy i vozy Audi, pro které automobilka použila koncernový dieselový motor EA189. Předseda soudního senátu Stephan Seiters včera konstatoval, že soudci postupují jinak než v případě žalob vůči koncernu, protože není možné automaticky předpokládat, že Audi o manipulacích vědělo.

Nejvyšší německý soud se věnuje případu majitele modelu Audi A6, který si vůz s problematickým motorem koupil krátce před vypuknutím skandálu. Soud nižší instance mu původně přiklepl odškodnění 20 000 eur (přes půl milionu korun) plus úroky, to se ale nyní v neprospěch majitele zřejmě změní. Verdikt se podle DPA očekává v brzké době, konkrétní termín ještě stanoven nebyl.

Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že do milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software, který umožňoval manipulovat s testy emisí. Auta díky tomu při kontrolách produkovala výrazně méně emisí než při běžné jízdě.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) 18. září 2015 obvinila německý koncern Volkswagen, že do svých vozidel s naftovým motorem pod typovým označením EA 189 ve verzi Euro 5 instaloval software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí, a tím se snažil obejít zákony na ochranu ovzduší. Software uměl rozpoznat, že motor pracuje v režimu odpovídajícímu požadavkům laboratorních testů výfukových plynů a změnou nastavení motoru dočasně snižoval množství vznikajících oxidů dusíku, aby vozy splnily zákonný limit.

Volkswagen následně přiznal, že tento software po celém světě instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut. Z toho připadá zhruba pět milionů vozů na vlajkovou značku VW, přes dva miliony na Audi, 1,2 milionu na značku Škoda a 700 tisíc na Seat. Emisní skandál ale zasáhl v menší míře i další automobilky jako například Renault, Nissan nebo Fiat Chrysler.

V samotném Německu zákazníci největšího německého výrobce automobilů podali tisíce žalob. Dosud bylo vyššími soudy vyneseno 25 verdiktů a automobilka nebo její přidružené obchodní firmy všechny vyhrály. To se změnilo letos v květnu, kdy regionální odvolací soud v Karlsruhe poprvé zákazníky podpořil. Letos také Obvodní soud pro Prahu 8 nepravomocně uznal nárok na odškodnění 636 milionů korun pro majitele vozů koncernu Volkswagen v Česku. Vyhověl tak 2435 lidem zastupovaným firmou Safe Diesel.

Po vypuknutí skandálu naplno vypukla diskuse o omezování či zákazu naftových motorů v Německu i v dalších zemích Evropy a aféra měla i personální a soudní dopady na vedoucí představitele automobilek z koncernu.

Prvním odsouzeným kvůli skandálu se stal inženýr Volkswagenu James Robert Lian, který byl v srpnu 2017 v USA odsouzen ke 40 měsícům vězení a k pokutě. Dosud nejvyšší trest, sedm let vězení, dostal v prosinci téhož roku manažer VW Oliver Schmidt.

(čtk)