Německá Spolková rada vyzvala Evropskou komisi, aby zvážila taková opatření, která povedou nejpozději od roku 2030 ke konci spalovacích motorů v celé Evropské unii. Benzinová a naftová auta by měly podle představ rady nahradit elektromobily.

Spolková rada (Bundesrat), která je do jisté míry obdobou českého Senátu, přijala rezoluci, v níž přímo vyzývá EK k přehodnocení dosavadních daňových politik ve vztahu k efektivní podpoře bezemisní mobility a k zavádění nových opatření tak, „aby nejpozději od roku 2030 dále byly schvalovány již jen bezemisní osobní vozy.“

Pokud by komise německému požadavku vyhověla, znamenalo by to, že za 14 let by již v zemích EU nebylo prakticky možné přihlásit k provozu automobil používající jako palivo naftu či benzin. Nemělo by se jednat o přímý zákaz, ale o takové daňové a jiné znevýhodnění „klasických“ automobilů, že by ve srovnání s elektromobily prostě nebyly konkurenceschopné. Elektromobilita by měla být naopak současně podpořena dotačními programy a daňovými úlevami.

Rezoluce není závazná

Rezoluce Spolkové rady nemá povahu zákona a není závazná ani pro Německo, ani pro Evropskou komisi. Nicméně vzhledem k váze německého hlasu v EU je prakticky jisté, že se EK bude jejím podnětem velmi vážně zabývat. Dokument Bundesratu se navíc opírá o již schválené klimatické cíle unie do roku 2050 a argumentuje tím, že bez zcela radikálního omezení emisí CO2 v dopravě, jich nebude možné dosáhnout.

V německém požadavku jsou ovšem obsažena i malá „zadní vrátka“, když rezoluce nabádá, aby její cíle byly naplňovány s přihlédnutím ke kvalitě života obyvatel EU, a varuje před zaváděním opatření typu zpoplatnění vjezdu do města či úplného zákazu určitých druhů motorových vozidel bez ohledu na sociální dopady. Lze tedy předpokládat, že výsledkem nakonec bude určitý kompromis, který silně podpoří elektromobilou proti spalovacím motorům, ale nabídne řadu výjimek a přechodných období.

Mohlo by vás zajímat

S rezolucí Spolkové rady v němčině se můžete seznámit ZDE

Miloš Cihelka