Systém elektronické dálniční známky, který spravuje Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) a provozuje státní podnik CENDIS, prošel na přelomu ledna a února nejvyšší letošní zátěží. Velkému objemu řidičů totiž v tomto období skončila platnost roční e-známky a pořizovali si novou.
V letošní prodejní špičce nakupovali řidiči nejvíce v pondělí 31. ledna. Za tento jediný den se prodalo 84 793 e-známek v hodnotě více než 119 milionů korun. Druhým nejvyšším prodejním dnem byl 21. leden, kdy se prodalo 81 891 známek za bezmála 113 milionů korun.
„Průměrný prodej v rámci roku je přibližně 5 tisíc známek za den. V prosinci a lednu se průměr zvedá k 15 tisícům denně. V nejvytíženější dny špičky toto číslo narostlo až na šestinásobek. Náš e-shop edalnice.cz byl na to samozřejmě připraven a nárůst prodejů zvládl,“ řekl ředitel státního podniku CENDIS Jan Paroubek.
Velký počet nakupujících 31. ledna souvisel s tím, že bezmála milionu řidičů právě tento den vypršela platnost roční dálniční známky a pořizovali si novou. Řada motoristů si ji ale koupila už s předstihem, a to díky možnosti tzv. odložené platnosti, kdy je nákup možný až tři měsíce předem. Například v prosinci bylo prodáno 134,5 tisíce ročních e-známek.
Deset dní před koncem platnosti roční známky zasílá systém upozornění těm řidičům, kteří si nastavili, že notifikaci chtějí dostat. „A právě s tím souvisí, že druhým nejvyšším prodejním dnem byl 21. leden, kdy řidiči toto upozornění dostali,“ vysvětlil Paroubek.
V „loňské“ prodejní špičce se od počátku prosince 2020 do konce února 2021 prodalo 2,5 milionu elektronických dálničních známek. „Letos“ to ve stejném období bylo přes 2,1 milionu e-známek. Řidiči začali využívat klouzavé platnosti známky a kupují si ji až ve chvíli, kdy potřebují vyjet na zpoplatněný úsek.
„Očekáváme, že lednová špička bude každým rokem nižší a v horizontu několika let se prodej ročních známek rozprostře do celého roku. Pak nám zůstane pravděpodobně jen letní nárůst, kdy se kupují hlavně desetidenní známky v souvislosti se zvýšeným cestováním do nebo ze zahraničí,“ uvedl Paroubek.
Dodal, že nejoblíbenějším prodejním kanálem je e-shop edalnice.cz, na kterém si známku pořizuje 86 procent řidičů. To podle něj svědčí o obecné narůstající oblíbenosti nakupovat online. Nejvíce lidí přitom do e-shopu přistupuje přes mobilní telefon (72 procent), 27 procent nakupujících používá počítač a pouhé jedno procento tablet.
Známka je ale kromě e-shopu k dostání i na pobočkách České pošty, u čerpacích stanic EuroOil a v samoobslužných kioscích v příhraničních oblastech a před některými vjezdy na úseky zpoplatněných komunikací. Její cena se pro letošní rok nemění. Roční vyjde na 1500 korun, třicetidenní na 440 a desetidenní na 310 korun. Eko cena, pro vozidla poháněná zemním plynem nebo biometanem, je poloviční. Vozidla na LPG pohon cenově zvýhodněná nejsou.
(ede)