INZERCE

Díky evropskému financování Arriva pořídila 16 elektrických autobusů SOR NS – osm standardních 12metrových modelů a osm kloubových verzí. Foto: ČEZ ESCO

Největší flotila elektrobusů a průkopnický nabíjecí hub promění dopravu v Kladně

Středočeské město Kladno je na pokraji dopravní revoluce, protože do ulic města vyjelo 16 tichých elektrických autobusů v hodnotě 232 milionů korun (přibližně 9,2 milionu eur), což pro Českou republiku znamená několik prvenství. Jedná se o dosud největší jednorázový nákup elektrických autobusů pro městskou dopravu.

Polovina autobusů je kloubová, což znamená, že mohou přepravit více cestujících než běžné autobusy, a průkopnická je také nabíjecí infrastruktura. Kladno se nyní může pochlubit největším ultrarychlým nabíjecím uzlem pro elektrobusy v zemi s devíti vysokorychlostními nabíječkami a plánuje se další rozšíření vozového parku elektromobilů ve městě.

Veřejná doprava v Kladně je již řadu let šetrná k životnímu prostředí, spoléhá se na autobusy na stlačený zemní plyn (CNG) a dva elektrobusy provozované společností ČSAD MHD Kladno, která je součástí skupiny Arriva. Od léta 2021 tyto elektrobusy obsluhují linku 610, která prochází centrem města. Cílem města, provozovatele a jejich partnerů je, aby do roku 2030 byl celý systém veřejné dopravy poháněn výhradně elektrobusy.

Díky evropskému financování Arriva pořídila 16 elektrických autobusů SOR NS – osm standardních 12metrových modelů a osm kloubových verzí.

„Všech 16 autobusů je nízkopodlažních pro snadný přístup, klimatizovaných, vybavených USB nabíječkami, WiFi, informačními systémy a kamerami. Splňují všechny požadavky města Kladna na hromadnou dopravu,“ uvedl Daniel Adamka, generální ředitel společnosti Arriva. Dodal, že během léta se řidiči, dispečeři i servisní pracovníci seznamovali s nabíjecí technologií a testovali, jak daleko autobusy dojedou na jedno nabití. „Od září přejdeme z testování na plný provozní provoz,“ doplnil Adamka.

„Veřejná doprava je služba pro naše občany a tyto nové elektrobusy zvýší komfort cestování, což z celého srdce vítám,“ uvedl Milan Volf, starosta města Kladna.

Elektrobusy jsou vybaveny trakčními bateriemi nové generace s delší životností. Tyto modulární baterie jsou umístěny v samostatných střešních přihrádkách, což umožňuje přizpůsobené konfigurace na základě potřeb zákazníka. Autobusy jsou vybaveny trakčními bateriemi o kapacitě 274 kilowatthodin (kWh) a 411 kWh. Aby se snížila spotřeba energie, jsou vybaveny klimatizačními systémy, které zahrnují tepelná čerpadla. Další novinkou je čtyřpólový pantograf od společnosti Schunk, který se používá pro nepřetržité nabíjení prostřednictvím OPPCharge. Autobusy lze nabíjet také prostřednictvím zásuvky na přední straně.

„Doprava se na emisích v České republice podílí 16 procenty. Elektrifikace je zásadní pro čistší vzduch a snížení závislosti měst na fosilních palivech. Rychlé a dostupné nabíjení je klíčem k úspěchu elektrických autobusů a jsem rád, že naši partneři, město Kladno a Arriva, využili odborných znalostí ČEZ ESCO k vytvoření největšího ultrarychlého dobíjecího hubu v zemi,“ uzavřel generální ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák.

(nik)