INZERCE

Pokračování výstavby u nové stanice Praha-Bubny. Foto: Správa železnic

Nejnáročnější část. Správa železnic posunula tendr na průzkum trati z Dejvic do Veleslavína

Správa železnic posunula termín, do kdy mohou zájemci podávat nabídky na průzkumné práce v tendru na modernizaci úseku železniční trati z pražských Dejvic do Veleslavína. Aktuálně končí 7. října. Jde o jednu z nejnáročnějších částí modernizace trati z Prahy na Letiště Václava Havla Praha a do Kladna. Úsek má vést pod zemí ve dvou ražených tunelech, na východním konci naváže na novostavbu podzemní stanice Praha-Dejvice a na západním na novostavbu stanice Praha-Veleslavín.

Vítěz tendru, jehož předpokládaná hodnota je 19,7 milionu korun, by se měl postarat o kompletní geotechnický průzkum terénu. Práce zahrnují zejména zhotovení vrtných prací, hydrogeologických vrtů, polních zkoušek, laboratorních zkoušek a geofyzikálního průzkumu a celkové vyhodnocení.

Mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda Ekonomickému deníku sdělil, že se termín pro podání nabídek posouval z důvodu úpravy zadávací dokumentace v návaznosti na dotazy uchazečů. „Odpovědí na první dotaz byla upřesněna technická kvalifikace, tedy seznam významných služeb, a odpovědí na druhý dotaz pak byla upravena lhůta plnění v návrhu smlouvy o dílo a v harmonogramu prací, který je součástí dokumentace,“ upřesnil.

Po uzavření tendru bude podle Gavendy probíhat hodnocení nabídek a posouzení kvalifikace vybraného dodavatele. „Po vydání rozhodnutí zadavatele o výběru dodavatele a uplynutí lhůty pro námitky bude možné s vybraným dodavatelem uzavřít smlouvu,“ zmínil.

Charakteristickým prvkem úseku mezi Dejvicemi a Veleslavínem je podle Správy železnic jeho podzemní provedení v rámci ražených tunelů. Na východním konci novostavby trati, v blízkosti stanice Praha-Dejvice, se nachází nová podzemní stanice Praha-Dejvice. Za stanicí opustí trať stávající stopu a povede v ražených tunelech ve variantě JIH (jižně od vodojemu Bruska). Tunely se budou razit metodou TBM jako dva samostatné tubusy. K současné jedné koleji přibude druhá a doplní se trolejové vedení.

Modernizace trati Praha-Dejvice – Praha-Veleslavín. Zdroj: Správa železnic

Na západním konci úseku vznikne novostavba stanice Praha-Veleslavín. Ta bude sloužit cestujícím mířícím na mezinárodní letiště, ale také jako klíčový přestupní bod pražské městské hromadné dopravy. Součástí stavby bude i zrušení všech železničních přejezdů. Příprava dokumentace pro stavební řízení bude spolufinancována fondem Evropské unie z Nástroje Evropské unie pro propojení Evropy (CEF).

O financování modernizace trati z Prahy-Veleslavína na Letiště Václava Havla Praha by se měl v rámci partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP projekt) postarat koncesionář. Ministerstvo dopravy a Správa železnic plánují vyhlásit výběrové řízení ještě před Vánoci letošního roku. Náklady projektu jsou přibližně 1,1 miliardy eur, v přepočtu zhruba 27,5 miliardy korun. Součástí projektu je i výstavba multimodálního terminálu Dlouhá Míle a nové zastávky Praha-Liboc.

„Základní parametry projektu budou vycházet z úspěšné realizace dálnice D4 formou PPP, se zohledněním železničních specifik. Investoři tak mohou předpokládat, že dostanou kvalitně připravený projekt podle mezinárodních standardů,“ uvedl již dříve ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Připomněl také, že výstavba dálnice D4 by měla být dokončena v prosinci letošního roku.

Tereza Čapková