INZERCE

Nechráněné železniční přejezdy se pomalu stávají minulostí. Foto: Správa železnic

Nejlepší přejezd je ten, který neexistuje. Správa železnic jich letos zrušila už sedmdesát

Správa železnic pokračuje ve snižování počtu přejezdů, a to především kvůli bezpečnosti. Od začátku roku 2022 bylo zrušeno už 70 úrovňových křížení železnice s dalšími komunikacemi. Kromě zvyšování bezpečnosti pomáhá rušení přejezdů také plynulosti silničního provozu.

Drážní úřad ve své výroční zprávě za rok 2021 uveřejnil, že v České republice stále přetrvává vysoký počet železničních nehod, mezi nejčastější patří právě střety na přejezdech.

Zatímco před dvěma lety ubylo na železnicích 37 a vloni 52 přejezdů, letos už Správa železnic zrušila 70 přejezdů.

Graf ukazuje počet nehod na železnici za uplynulé roky. Zdroj: Drážní úřad

Dvacet z nich se nacházelo na území Středočeského kraje, deset jich ubylo v Jihočeském Moravskoslezském kraji. V Plzeňském kraji nebo například na Vysočině bylo zatím zrušeno pouze po jednom přejezdu.

Limit 5 kilometrů

Zrychlení a zjednodušení celého procesu rušení železničních přejezdů je především díky novelizované legislativě. Ta usnadňuje řešení v případech, kdy se cesta přes jiný přejezd s minimálně stejným stupněm zabezpečení neprodlouží o více než pět kilometrů.

Po individuálním posouzení a dohodě se samosprávami jsou rušeny především málo využívané přejezdy na polních a lesních cestách, kde Správa železnic často řeší také náhradní přístup k dotčeným pozemkům. Jde ale i o přejezdy naopak s vysokou intenzitou dopravy, které jsou nahrazovány mimoúrovňovým křížením.

Obdobným tempem jako letos by mělo rušení přejezdů pokračovat i v následujícím roce.

(bar)