Linka R15 na trase Praha – Ústí nad Labem – Cheb je nejlepší. Alespoň tak ji vyhodnotili sami cestující v rámci posuzovaní celkové spokojenosti na linkách dálkové železniční dopravy Českých drah (ČD). Od konce roku 2021 na ní dopravce nasazuje nové vlakové soupravy InterJet, které nabízejí rychlé a komfortní cestování, dostatek prostoru pro kola, kočárky nebo invalidní vozíky. A pak také kvalitní mobilní signál. ČD přicházejí v poslední době stále více i s novinkami, které zákazníkům usnadní cestování. Jednou z nich je ta, že při změně řazení vlaků se systém nově postará o přesazení cestujícího na jiné místo.
„Prostřednictvím aplikace Můj vlak jsme od cestujících dosud obdrželi celkem 168 tisíc hodnocení spokojenosti s jízdou,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. „Průměrné hodnocení zákazníků se pohybuje ve výši okolo 4 z 5 hvězdiček, kdy 5 znamená nejlepší hodnocení. Jinými slovy lze také říct, že téměř 75 % našich cestujících odpovědělo na hlavní otázku týkající se komplexní spokojenosti během jízdy kladným hodnocením,“ doplnil.
Vůbec nejvíce jsou pak cestující spokojeni s úrovní služeb na lince R15 Krušnohor, která spojuje Prahu s Ústím nad Labem, Karlovými Vary a Chebem. České dráhy na ní nasazují moderní soupravy InterJet a díky vysoké úrovni služeb tato linka získala průměrné hodnocení na úrovni 4,3 hvězdiček. Nejnovější dálkové soupravy nasazují ČD také na lince z Prahy přes Plzeň do Chebu a i zde jsou oblíbené. Nasazení InterJetů na těchto dvou linkách vnímají lidé velice pozitivně a v mobilní aplikaci Můj vlak ohodnotili samotnou soupravu celkem 4,4 hvězdičkami z pěti.
Cestující také kladně hodnotí komerční linku Ex1 z Prahy přes Olomouc na Ostravsko, kde ČD nasazují vlaky SC Pendolino a kvalitní soupravy EuroCity. Ta dosáhla také výborného výsledku na úrovni 4,3 hvězdiček.
On-line odbavení cestující jsou automaticky informováni o změnách na cestě
Aplikace Můj vlak, v níž cestující hodnotí svou spokojenost s cestou, získala na začátku března ocenění na mezinárodní konferenci v Londýně. Její hlavní přínos spočívá především v tom, že cestujícím poskytuje komplexní informační servis pro jízdu vlakem. České dráhy přicházejí v posledních týdnech s novinkami, které spektrum informací ještě rozšiřuje. Ti cestující, kteří využívají on-line odbavení a kupují si jízdenku na webu nebo prostřednictvím aplikace Můj vlak, jsou nově automaticky informováni i o změnách na cestě. Například v případě změny řazení vlaků se systém nově postará o přesazení na jiné místo. Cestující bez místenek v dálkových vlacích snáze tak poznají ta volná. Kompletní informace o přesazení cestujících má k dispozici i průvodčí, který tak může poradit, kam se usadit.
Další novinka zjednoduší cestování lidem, kteří využijí dálkové vlaky bez místenek. Upravené grafické plánky pro výběr místa ve vlaku usnadní nalezení volných míst k sezení. U vlaků těsně před jejich odjezdem a také u spojů, které jsou už na cestě, cestující nově na první pohled poznají, na která místa nejsou prodané rezervace a jsou určena pro cestující bez místenek. Dosud totiž byla ta, u kterých skončila možnost rezervace zpravidla dvě hodiny před odjezdem spoje, označena jako obsazená. Ve skutečnosti ale byla část z nich volná, jen došlo k omezení možnosti zakoupit si pro tato místa rezervaci. Možnost pořízení takzvaných expresních rezervací nicméně zůstává i nadále.
Snazší orientace ve voze by tak ve výsledku měla pomoci k plynulejšímu a komfortnějšímu nástupu do vlaku a obsazení míst. Cestující bez místenky pak mohou mít jistotu, že neobsadili místo někomu se zakoupenou rezervací.
On-line odbavení má i další výhody. Při nákupu jízdenky v e-shopu nebo v aplikaci Můj vlak nabízejí České dráhy u většiny dálkových vnitrostátních spojů místenku zdarma. Bezplatná místenka platí i ve vlacích překračujících hranici České republiky při včasném nákupu nejméně 14 dní před cestou, a to jak ve směru z Česka, tak ve směru ze zahraničí.
(mig)