Jednání o kapitálovém vstupu Skupiny ČEZ do britské společnosti Rolls-Royce SMR a následné spolupráci na vývoji a stavbě modulárních reaktorů neprobíhá zrovna hladce. Naopak, podle dvou dobře informovaných zdrojů Ekonomického deníku jednání začíná drhnout. Různé očekávání mají Češi a Britové třeba v tom, kde bude umístěna výroba hlavních dílů reaktoru – zda v plzeňské Škodě JS, nebo v Koreji.

Podle jednoho ze zdrojů Britové tvrdí, že nejlepší bude zadat výrobu tlakových nádob, parogenerátorů a dalších velkých dílů korejskému Doosanu; ten je prý zvládne vyrobit levněji a lépe než kdokoli v Evropě. Naopak ČEZ se snaží řádně vytížit kapacity výrobní a inženýrské společnosti Škoda JS, kterou převzal na konci roku 2022. Tlakové nádoby, vnitřní díly reaktoru i další zařízení by chtěl vyrábět v Plzni. Jde tu o velké peníze, hraje se o dodávky až pro desítky reaktorů.

Podle vyjádření společnosti ČEZ jsou jednání teprve na začátku a výsledek bude známý až za několik měsíců. „Co se týče komponent, tak jak jsme říkali a říkáme, že budeme mít snahu dojednat propojení se společnostmi ze Skupiny ČEZ a zapojení dalších českých firem. Odkud se budou jednotlivé komponenty dodávat, ještě není jisté,“ uvedl k průběhu jednání mluvčí ČEZ Ladislav Kříž.

Problém dnešní doby: nejsou lidi

Jeden z oslovených zdrojů upozorňuje na další sporné místo. Vedení Rolls-Royce očekávalo aktivní účast českých expertů na dokončení prací na designu 470megawattového modulárního reaktoru. Avšak ČEZ a jeho dceřiné firmy drží nedostatkové jaderné experty inženýry „doma“ a nechtějí je na několik let poslat do Británie.

Z dnešního pohledu tedy není stoprocentně jisté, zda jednání o strategické spolupráci Skupiny ČEZ a Rolls-Royce skončí úspěšně. Tedy kapitálovým vstupem ČEZ do dceřiné firmy Rolls-Royce SMR a následnou spoluprací při stavbě středně výkonných reaktorů v Evropě či jinde ve světě. Zatím to vypadá, že je o tuto technologii zájem. Vedle České republiky mají reaktory Rolls-Royce velkou šanci uspět také na domácí britském trhu a ve Švédsku.

Mohlo by vás zajímat

Podle posledních informací z loňského podzimu má ČEZ v plánu postavit do roku 2040 dva takové bloky. První 470megawattový blok založený na technologii Rolls-Royce SMR by mohl zahájit provoz v Temelíně v roce 2034, druhý má být hotový v roce 2038 a stát má v severočeských Tušimicích. Podle optimistických předpovědí by mohlo reaktorů od Rolls-Royce vyrůst na českém území do roku 2050 až sedm. Jejich počet ČEZ určí až podle vývoje poptávky po elektřině a podle tempa rozvoje zelené energetiky.

Čekání na výsledek v Británii

Rolls-Royce SMR, jehož většinovým akcionářem je známý britský výrobce leteckých a lodních motorů Rolls-Royce, má ambice stavět reaktory také na domácí půdě. Britská vláda by měla nejpozději v květnu vybrat dvě či více technologií malých a středních reaktorů, které se poté budou stavět v ostrovním království ve větším počtu. Seznam zprávy v prosinci uvedly, že investice ČEZ do Rolls-Royce SMR je podmíněna právě úspěchem v britské soutěži; zdroje Ekonomického deníku tuto informaci potvrzují.

Další podmínkou budoucího úspěchu je dokončení licenčního procesu. Modulární jaderný reaktor Rolls-Royce SMR zatím prošel druhou fází posouzení generického návrhu (GDA) příslušnými úřady ve Velké Británii. Teď posuzování postupuje do třetí, poslední fáze. Když nepočítáme aktuální dohodu se Skupinou ČEZ, Rolls-Royce SMR dosud získal kapitál od investorů ve výši 280 milionů liber, dalších 210 milionů liber dosahují dotace od britské vlády.

Polostátní energetický podnik ČEZ podepsal smlouvu o strategické spolupráci s britskou společností Rolls-Royce SMR na konci října. Pokud se jednání podaří dotáhnout, získá v britské firmě zhruba dvacetiprocentní podíl, za který zaplatí cenu v jednotkách miliard korun. Majoritním vlastníkem zůstane Rolls-Royce, další podíly v jaderné dceřiné firmě drží BNF Resources, Constellation a katarský investiční fond QIA.