Nejen v České republice, ale i v Německu, se řeší stav dopravní infrastruktury. Stav té německé se v posledních letech zhoršuje. Další úseky silnic a železnic potřebují rekonstrukci. A to navzdory skutečnosti, že problém nedodělků při renovaci není nový. Zhoršování stavu infrastruktury v Německu je rychlejší než tempo obnovy, takže počet zchátralých silnic, železnic a mostů stále roste, jak vyplývá z odpovědi spolkového ministerstva dopravy na dotaz poslankyně Spolkového sněmu a vůdkyně strany BSW Sahry Wagenknechtové. Například v posledním průzkumu stavu v letech 2021 až 2022 bylo celkem 7 112 kilometrů dálničních pruhů klasifikováno jako vyžadující renovaci ve srovnání s 5 797 kilometry v předchozím průzkumu z let 2017 až 2018.
Situace s německými dálnicemi a železniční sítí nevypadá dobře. Navzdory vyhlášení komplexních sanačních programů se jejich stav v posledních letech ještě zhoršil.
Ministerstvo ve své odpovědi odkázalo na nejnovější průzkum stavu silnic v letech 2021/22. Výsledek pro dálnice: 7 112 kilometrů je klasifikováno jako ty, které potřebují renovaci. To znamená, že potřeba oprav se ve srovnání s předchozím hodnocením stavu pro roky 2017/18 opět výrazně zvýšila – přesně o 1 315 kilometrů.
Ani na dálničních mostech se podle ministerstva téměř nic nezměnilo. Asi 8 000 z nich je stále klasifikováno jako ty, které potřebují renovaci. A to i přesto, že v letech 2021 až 2023 bylo dokončeno 510 tzv. modernizačních opatření.
Mohlo by vás zajímat
Nedodělky z renovace dálničních mostů nejsou novým problémem. Za tímto účelem svolal spolkový ministr dopravy Volker Wissing v roce 2022 speciálně překlenovací summit. V té době Německo zaostávalo v opravě nejméně 4 000 mostů, řekl sám politik FDP. V té době jeho ministerstvo uvedlo, že v celé zemi bude muset být modernizováno celkem více než 10 000 dálničních a federálních silničních mostů.
Žádný pokrok ve zchátralé železniční síti
Pohled na německou železniční síť není o mnoho lepší, uvádí informace z ministerstva dopravy. Objem železničních tratí, které mají být rekonstruovány, se mezi lety 2021 a 2023 opět zvýšil, a to ze 17 529 na 17 636 kilometrů. Počet železničních mostů, které musí být nahrazeny novou výstavbou, se v tomto období zvýšil z 1 089 na 1 160.
Společnost Deutsche Bahn si v oblasti renovace stanovila vysoké cíle. Na konci loňského roku společnost oznámila, že německé železnice by se měly do roku 2030 stát „vysoce výkonnou sítí“. Deutsche Bahn plánuje do roku 2030 obnovit celkem 40 traťových úseků, které pokryjí dobrých 4 000 kilometrů tras. Dalších 4 000 kilometrů má být zlepšeno prostřednictvím „malých a středních opatření“. Odhadované náklady? Nejméně 45 miliard eur.
Podle Deutsche Bahn byl signál k zahájení rozsáhlého renovačního programu dán na začátku letošního roku. Jen v roce 2024 má být obnoveno celkem 2 000 kilometrů tratí, 2 000 výhybek a řada stanic a mostů – za cenu přibližně 16,4 miliardy eur.
Podle poslankyně Spolkového sněmu a vůdkyně strany BSW Sahry Wagenknechtové ukazují údaje z nejnovějšího průzkumu to, že německá dopravní infrastruktura „potřebuje obrovskou renovaci“.
„Ať už jde o železnice, mosty nebo silnice, čísla se spíše zhoršují, než zlepšují. Tempo rekonstrukcí nestačí k tomu, aby zastavilo zhoršování stavu,“ varovala Wagenknechtová.
Vláda stávající koalice podle ní dovolila, aby se situace v posledních dvou letech ještě zhoršila. Wagenknechtová však nevidí hlavní vinu na úřadující spolkové vládě, ale na CDU/CSU.
„CDU a CSU jsou hlavní zodpovědné strany za to, že silnice, mosty a železnice jsou v tak špatném stavu,“ kritizovala politička.
(nik)