Na německé státní dráhy Deutsche Bahn se valí kritika ze všech stran – od zaměstnanců po cestující. Aktuálně se přidal i šéf Svazu německých strojvůdců – odborář – Claus Weselsky. Vedení německých státních drah si podle něj dělá, co chce.
Pokud bude Claus Weselsky chtít, může Německo paralyzovat. Šéf Svazu německých strojvůdců (GDL) je nejznámějším a nejkontroverznějším odborovým předákem v Německu. Na Deutsche Bahn je tvrdý.
Claus Weselsky (65) stojí v čele Svazu německých strojvůdců od roku 2008. Tvrdými stávkami pomohl německým strojvůdcům k vyšším mzdám, kratší pracovní době a lepším pracovním podmínkám.
Kdyby byl Claus Weselsky ministrem dopravy, „jako první by odebral služební auta 3 500 manažerům Deutsche Bahn“, řekl šéf německého odborového svazu strojvůdců v rozhovoru pro švýcarský deník Blick. Žádná společnost na světě se podle Weselskyho nevyhýbá vlastnímu produktu tak důsledně jako manažeři Deutsche Bahn.
Weselsky označil za „trapnou“ skutečnost, že spolkový kancléř Olaf Scholz a jeho vláda nejsou schopni ukázat vedení železnic meze.
„Spolková vláda již léta neplní své povinnosti“, řekl šéf GDL. Vedení drah si podle něj dělá, co chce.
„Systém prémií se už neměří podle dochvilnosti, ale podle kvót pro ženy. Železnice je v červených číslech, ale platy manažerů stále rostou,“ řekl Weselsky.
Na otázku ohledně květnového vtipu německého kancléře OLafa Scholze na adresu švýcarské prezidentky Violy Amherdové, zda by Švýcarsko nechtělo převzít Deutsche Bahn, odborář řekl: „Pokud by Švýcarsko dostalo mocenské nástroje, aby vyhodilo nebo zkrotilo vedení Deutsche Bahn, které zdivočelo, byl by to chytrý postup.“
V rozhovoru pro švýcarské noviny noviny odborový předák pochválil kvalitu Švýcarských spolkových drah (SBB).
„Kdykoli cestuji vlakem SBB, všímám si, jak je personál uvolněný, přátelský a zdvořilý. A jak přesně vlaky jezdí!“ V Německu se podle něj vlakový personál sice „snaží, ale dochvilnost se bohužel stala výjimkou“.
Šéf GDL také chápe, proč se železničáři stěhují za prací z Německa do Švýcarska. „Žijeme ve svobodné Evropě. Dokázal bych pochopit každého strojvedoucího, který říká: ´Chci lepší pracovní podmínky´,“ uzavřel Weselsky.
(nik)