Nejdelší silniční tunel v České republice se začne stavět u obce Dětřichov na Svitavsku možná již za dva roky. Tunel o délce téměř čtyř kilometrů vznikne v rámci nového úseku dálnice D35, která spojí Hradec Králové a Pardubice s Olomoucí.

Společnosti ze skupiny SUDOP, která zastřešuje firmy z oblasti projektové a inženýrské činnosti, podepsaly zakázku na přípravu zadávací dokumentaci pro výběrové řízení na zhotovitele stavby. Příprava dokumentace potrvá 16 měsíců. Stavba celého úseku může začít v polovině roku 2024. Řidiči se potom v novém tunelu poprvé projedou v roce 2028.

Vedoucím sdružení pěti firem, které budou mít přípravu dokumentace pro výběr zhotovitele na starosti, je společnost Dopravoprojekt Brno ze skupiny SUDOP. Příprava dokumentace bude probíhat pomocí metody BIM, to znamená, že v jejím rámci vznikne 3D digitální model stavby, který bude sloužit jako databáze informací o stavbě a stavu jeho přípravy.

Mapa plánovaného úseku dálnice D35 v úseku Opatovec – Staré Město. Zdroj: ŘSD

Tunel u Dětřichova bude nejen nejdelším v Česku, ale půjde také o první dálniční tunel, který je od počátku projektovaný na rychlost 100 kilometrů v hodině místo dosud obvyklých 80 km/h. „V současnosti můžou řidiči touto rychlostí jezdit pouze v tunelu Valík na dálnici D5 u Plzně, i když po nedávné rekonstrukci by k nim brzy mohly přibýt tunely na Pražském okruhu. Výhodou tunelu u Dětřichova však je, že je od začátku koncipovaný na vyšší rychlost než ostatní tunely v Česku,“ vysvětluje Aleš Trnečka, ředitel společnosti Dopravoprojekt Brno.

Dětřichovský tunel je součástí chystaného dálničního úseku Opatovec – Staré Město o délce 17 kilometrů. Předpokládané náklady na výstavbu úseku dosahují 15 miliard korun. Jeho součástí bude 18 mostů o celkové délce 900 metrů, ať už jde o dálniční mosty nebo přemostění samotné dálnice. Největší stavbou však bude tunel u obce Dětřichov, který se s délkou 3968 metrů stane nejdelším silničním tunelem v České republice.

Pokud vše půjde podle plánu, do konce roku 2023 by mohl být vypsaný tendr na zhotovitele stavby. Zároveň by Ředitelství silnic a dálnic mělo mít k dispozici stavební povolení. Úsek se tak může začít stavět v roce 2024 a být hotový do konce roku 2028. Za šest let by se tak motoristé mohli po D35 dostat bez přerušení z Hradce Králové až ke Starému Městu. Zhruba o dva roky později by mohl být hotový i poslední úsek ze Starého Města do Mohelnice.

Mohlo by vás zajímat

Tomáš Rovný