INZERCE

Vozidlo bylo spolu s dalšími technologiemi, například speciálními pilami, součástí investice, která umožňuje provádět v Ostravě finální úpravy závitových tyčí. Foto: Tatra

Nejdelší Tatra na světě. V Liberty Ostrava převáží závitové tyče

Vůz je světovým unikátem a je to nejdelší Tatra v historii výroby kopřivnické automobilky. Nové vozidlo jezdí od října ve zkušebním provozu v areálu firmy Liberty Ostrava. Speciální úpravy podvozku Tatra provedla podle vlastního technického návrhu frenštátská společnost Partner Ipex. Požadavek na pořízení speciálního vozu vyvstal v ostravské huti, když se na začátku loňského roku rozhodlo o přesunu konečného zpracování závitových tyčí a jejich příslušenství z Lucemburska do Ostravy. Oříškem bylo sehnat zkušeného řidiče, podařilo se to až po půl roce.

Unikátní auto je dlouhé 25,3 metru a je vybaveno motorem Tatra o výkonu 300 kW a automatickou převodovkou Allison. Pohon náprav je 14 krát 8. K původním šesti nápravám podvozku modelové řady Tatra Force, která se primárně používá u vozidel určených pro těžařství či pro integrované záchranné složky, přidali ve společnosti Partner Ipex další nápravu, aby dosáhli požadované celkové nosnosti vozu přes sedmdesát tun a užitečného zatížení téměř padesát tun. 

Unikátní přestavba

„Tyče v konečné délce až 24,2 metru se válcují v naší středojemné válcovně. Nyní se budou také dále zpracovávat v servisním centru závitových tyčí ostravské hutě. Pro jejich přepravu mezi těmito dvěma provozy jsme objednávali unikátní přestavbu, protože standardní nákladní vozy převážejí běžně produkty maximální délky šestnáct metrů. K zákazníkům hotový výrobek dopravovat stejně jako v minulosti speciální železniční vagony,“ vysvětluje vedoucí centra závitových tyčí Liberty Ostrava Pavel Suchánek. 

Vozidlo bylo spolu s dalšími technologiemi, například speciálními pilami, součástí investice, která umožňuje provádět v Ostravě finální úpravy závitových tyčí. 

První čtyři nápravy vozidla jsou hnané, dvě přední a poslední tři zadní řízené. To vozu nadstandardní délky umožňuje projíždět zatáčky na vnitropodnikových komunikacích. Součástí technických úprav byla také instalace předsazené krátké upravené kabiny modelové řady Tatra Force, díky čemuž má vozidlo malou celkovou výšku. 

Foto: Tatra

Ložná plocha valníkové plošiny tak může zasahovat až nad kabinu. Vozidlo splňuje všechny parametry pro provoz na veřejných komunikacích. Nepředpokládá se ale, že by se využívalo i mimo areál hutě.

Výrobci z Moravskoslezského kraje

Přestavba, kterou podle technického návrhu vlastní konstrukční kanceláře realizovala společnost Partner Ipex z Frenštátu pod Radhoštěm, trvala zhruba deset měsíců. Za normální situace je přitom běžná lhůta u speciálních projektů minimálně rok. 

V tomto případě práce navíc komplikovala epidemie covid-19 a napjatá situace na automobilovém trhu. Stejně jako podvozek a realizaci přestavby, také většinu subdodávek potřebných dílů zajišťovali výrobci takřka výhradně z Moravskoslezského kraje. 

Foto: Tatra

„Těší nás, že jsme mohli pro Liberty Ostrava realizovat tak zajímavý a jedinečný projekt a uplatnit při tom naše dlouholeté know-how v oblasti úprav nákladních automobilů Tatra. Rád bych poděkoval společnosti Tatra Trucks za výrobu a dodání samotného podvozku v požadovaném termínu a za úzkou spolupráci při následných speciálních úpravách. Jsem hrdý na naše techniky a konstruktéry, kteří vymysleli technické řešení, jež umožnilo splnit individuální požadavky ostravské hutě pro specifické využití vozidla ve vnitropodnikovém provozu v areálu společnosti,“ uvádí obchodní ředitel společnosti Partner Ipex Vojtěch Svoboda.

Výrobce podvozku ocenil příležitost předvést další možnost využití tatrovek, které jsou vnímány prioritně jako stroje do těžkých terénů. 

„Tatry jsou tradičně považovány za vozidla do těžkého terénu, ale v tomto případě se využila jiná jejich unikátní vlastnost: možnost sestavit podvozek pro extrémně dlouhý náklad,“ doplňuje marketingový ředitel Tatra Trucks Kamil Košťál. 

Hledá se řidič

Pro nadstandardně dlouhou Tatru huť více než půl roku sháněla zkušeného řidiče. Jiří Soldán pracoval jako řidič speciálních armádních vozidel. Když odešel ze služby u Armády ČR, hledal práci a shodou okolností se zajímal o možnost nastoupit jako strojvůdce v Liberty Ostrava. Možnost usednout za volant největší tatrovky na světě se mu hned zalíbila.   

„Je to výzva řídit takové auto. Už jsem si několikrát projel areál, abych si ověřil, kudy bez potíží projedu. Musím myslet na to, že by zadní část vozidla mohla při větším nájezdu přesáhnout až mimo komunikaci. Nejvíce se zapotím, když potřebuji projet kolem čekajících aut v místech nakládky. Ale díky pěti řiditelným nápravám se i s tímhle kolosem manipuluje překvapivě dobře,“ říká Jiří Soldán. 

Tomáš Rovný