Polské ministerstvo infrastruktury se pochlubilo světovým rekordem. Vlak EIC Jantar železničního dopravce PKP Intercity dosáhl v provozu dvousetkilometrové rychlosti. A to při délce vlaku 390 metrů a váze 877 tun.

Podle úřadu má jít o nejdelší osobní vlak na světě, informovalo o tom na sociálních sítích. Vlak Jantar jezdí na trase mezi Varšavou a poloostrovem Hel a zastavuje mimo jiné v Gdaňsku, Sopotech, Gdyni a Władysławowě. První Jantar vyjel na koleje v roce 1988 a po krátké přestávce se natrvalo vrátil v roce 1993.

Nejen Jantar – i Posejdon

Dvousetkilometrovou rychlostí jezdí vlaky od 15. července. Vlak EIC Jantar je složený ze 14 klimatizovaných vagónů první a druhé třídy. Součástí vlaku je i restaurační vůz. Od. 25. července na dvousetkilometrovou rychlost přechází také vlak EIC Posejdon, který jezdí mezi Varšavou a Kolobřehem.

EIC Posejdon se skládá ze sedmi vozů druhé třídy, jednoho vozu první třídy a restauračního vagonu, je tažený lokomotivou Griffin. Na 200 kilometrů za hodinu přechází z maxima 160 kilometrů za hodinu.

V České republice by měla být tato rychlost možná v rámci rychlého spojení mezi Brnem a Přerovem. V polovině srpna získala stavební povolení od Dopravního a energetického úřadu stavební povolení poslední pátý úsek mezi stanicemi Kojetín a Přerov.

Mohlo by vás zajímat

Vizualizace trati u Kojetína. Zdroj: Správa železnic

Až po dokončení

Jak Ekonomický deník dříve informoval, čtvrtá část modernizace železniční trati mezi Brnem a Přerovem, tedy úsek Nezamyslice – Kojetín, obdržel od DESÚ stavební povolení loni v srpnu. Trať získá v rámci modernizace druhou kolej. Na 200 kilometrů za hodinu vlaky zrychlí po jejím dokončení.

Celkové výdaje na modernizaci trati mezi Brnem a Přerovem dosáhnou podle Správy železnic zhruba 60 miliard korun. Část nákladů mají uhradit dotace z evropských fondů. Dokončení posledního z pěti úseků je v plánu na rok 2033.