INZERCE

Jindřichohradecká úzkokolejka. Ilustrační snímek. Foto: Jindřichohradecké místní dráhy

Nebezpečné. Drážní úřad přerušil řízení o bezpečnosti Jindřichohradeckých úzkokolejek

Drážní úřad nevydal provozovateli Jindřichohradeckých úzkokolejek osvědčení o bezpečnosti. Naopak řízení přerušil. Žádost Správy úzkokolejných drah, dceřiné firmy společnosti Jindřichohradecké místní dráhy, vykazuje podle úřadu nedostatky podstatného charakteru. Správa má devadesát dnů na to problémy odstranit. Pokud se tak nestane, řízení bude zastaveno. Bez osvědčení o bezpečnosti není možné na tratích dopravu provozovat.

Drážní úřad posuzoval předpisy o provozování dráhy a organizování drážní dopravy, technologie řešení mimořádných událostí, odpovědnost a činnosti na rozhraní mezi provozovatelem dráhy a dopravcem, systém bezpečnosti nebo doložení platných prohlídek či revizi pevných elektrických zařízení.

Na dvojici regionálních tratí také koncem dubna provedl státní dozor. Ten se vzhledem k přerušení provozu zaměřil na kontrolu stavu tratí. „Závěry ze státního dozoru budou předmětem dalších jednání s provozovatelem dráhy s cílem v co nejkratší době vypořádat nálezy kontroly,“ informoval Drážní úřad.

Společnost Jindřichohradecké místní dráhy je od října 2022 v úpadku. Věřitelům dluží 350 milionů korun. Od letošního ledna připravuje reorganizaci a ráda by v červnu obnovila provoz.

Firma v minulosti uvedla, že se do dluhů dostala kvůli tomu, že jí Kraj Vysočina nedostatečně kompenzoval prokazatelnou ztrátu. Kraj Vysočina jí také podle jejích vyjádření neuhradil poplatek za použití dopravní cesty. To už kraj dříve odmítl a uvedl, že postupuje podle platné smlouvy.

Jindřichohradecké místní dráhy provozovaly dvě železniční trati v Jihočeském kraji. Jedna vede z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice, druhá z Jindřichova Hradce do Obrataně.

Úzkorozchodné tratě byly postaveny na konci 19. století v souvislosti s průmyslovým rozmachem. První trať z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice byla zprovozněna v roce 1897 a spojovala dvě významná centra textilního průmyslu. Druhá část z Jindřichova Hradce do Obrataně byla dokončena v roce 1906 a sloužila především k dopravě dřeva, uhlí a zemědělských produktů.

(teč)