Závěry vyšetřování projetého návěstidla v Letovicích, kdy vlak se zabezpečovačem ETCS zastavil těsně před jiným spojem, oficiálně hned tak známé nebudou. Drážní inspekce má v plánu zprávu pro veřejnost zpřístupnit podle generálního inspektora Jana Kučery na webu nejdříve na jaře příštího roku.

„Do té doby už nebudeme zveřejňovat žádné další informace, platí tedy to, že systém ETCS fungoval a došlo k selhání člověka při jeho obsluze,“ uvedl Jan Kučera. Šetření příčin a okolností vzniku mimořádné události podle něj probíhá standardní cestou a věnuje se tomu několik inspektorů.

Proč nezastavil?

Kromě Drážní inspekce vyšetřuje událost také Správa železnic a České dráhy. Řeší příčiny toho, proč ve čtvrtek 5. června projel vlak, který jel směrem od Brna v Letovicích návěstidlo, před kterým měl zastavit.

Letovice, mimořádná událost. Foto: Drážní inspekce
Při projetí návěstidla v Letovicích systém ETCS podle Drážní inspekce fungoval. Foto: Drážní inspekce

Tomu, aby k podobné situaci nedošlo, má zabránit právě jednotný evropský zabezpečovač, to se ale nestalo. Zda tedy může jít u ETCS o systémový problém, nikdo z oslovených komentovat nechce.

Zavádění ETCS pokračuje

„Situaci samozřejmě sledujeme, momentálně je to tak, že se věc prověřuje. ETCS funguje ve výhradním režimu na více než 600 kilometrech hlavních tratí a jeho zavádění běží dál podle harmonogramu,“ sdělila Ekonomickému deníku mluvčí ministerstva dopravy Alena Mühl.

Rozebírat událost nechtějí České dráhy, jejichž vlaku se to týká. „Do skončení vyšetřování a jasného pojmenování a popsání příčin události nám nepřísluší záležitost jakkoliv komentovat,“ uvedl mluvčí Českých drah Filip Medelský.

Výpadek signálu

Nejde o jediný problém, který se v souvislosti se zaváděním ETCS objevil. V březnu masivní výpadek systému zkomplikoval na několik hodin železniční provoz na koridorových tratích. Dojít mělo k selhání GSM-R signálu a odpojení zabezpečovače.

koleje technika
Traťová část jednotného evropského zabezpečovače. Zdroj: České dráhy

„Z naší analýzy vyplynulo, že klíčové prvky infrastruktury jsou nyní na obvyklé době své životnosti. Přesto jsme se rozhodli s ohledem na velkou zátěž serverů, jejichž garantovaná životnost je nyní do roku 2029, k jejich obnovení už v letošním roce,“ uvedl tehdy ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Ambiciózní projekt na železnici

V zimě zase zabezpečovač zastavoval vlaky ve chvílích, kdy „zamrzl“. Přechod na ETCS začal na koridorech v Česku od letošního 1. ledna. Nejprve to bylo na trati Česká Třebová – Olomouc – Přerov, poté Břeclav – Bohumín, následně Česká Třebová – Břeclav a nakonec Praha-Běchovice – Česká Třebová. V budoucnu by se měl rozšířit i na další hlavní tratě.

Jak v minulosti uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda, zavádění ETCS je jeden z nejambicióznějších projektů v dějinách české železnice, a to nejen z pohledu technické náročnosti a vynaložených nákladů.

Mohlo by vás zajímat

Od zavádění jednotného vlakového zabezpečovače si Evropská unie slibuje zlepšení bezpečnosti a interoperability železniční dopravy. Dosud jednotlivé země spoléhaly na svá národní zabezpečení.