Evropská komise přes sílící politické tlaky neuvažuje o změně pravidel u snižování automobilových emisí. Pro agenturu Reuters to dnes prohlásil nizozemský eurokomisař pro klima a čisté hospodářství Wopke Hoekstra. „Ne. Odpověď je ne,“ prohlásil.
Největší politická skupina v Evropském parlamentu vede kampaň delší dobu za oslabení hlavní politiky EU pro snižování emisí CO2 z automobilů. Ukázal to návrh pozičního dokumentu, na který před dvěma dny upozornila agentura Reuters.
Požadavky středopravicové Evropské lidové strany (EPP) byly zveřejněny včera, jejich přijetí by zvýšilo rostoucí tlak na Brusel ze strany výrobců automobilů a vlád České republiky a Itálie, aby urychleně došlo k pomoci churavějícímu evropskému automobilovému sektoru.
Dokument EPP uvádí, že zákaz Evropské unie pro rok 2035 týkající se prodeje nových automobilů produkujících CO2 „by měl být zrušen“, aby bylo možné prodávat auta se spalovacím motorem, která jezdí na biopaliva a další alternativní paliva, i po tomto datu.
Mohlo by vás zajímat
Zákon by měl být také změněn tak, aby podporoval plug-in hybridní automobily, které obsahují elektrickou baterii a spalovací motor, uvádí se v návrhu. EPP požádala Brusel, aby v příštím roce provedl včasnou revizi politiky a provedl tyto změny.
„Ne. Odpověď je ne,“ reagoval razantně eurokomisař Wopke Hoekstra na otázku agentury Reuters, jestli aktuálně uvažuje o změnách v pravidlech pro automobilové emise.
Nizozemec Wopke Hoekstra je přitom stejně jako předsedkyně EK Ursula von der Leyenová součástí frakce EPP.
EPP přitom zveřejnila návrh takzvaného zprůměrování, tedy rozložení plnění emisních cílů do tří let. S touto alternativou se ztotožnila Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA).
„Navrhujeme konkrétní kroky, které by se měly zavést tak, aby automobilky v příštím roce pokuty neplatily, nebo je platily ve výrazně nižších řádech, než jak to vypadá na základě současných pravidel,“ sdělila ve středu ČTK česká europoslankyně Danuše Nerudová (STAN), která byla jednou z vyjednavaček lidovecké pozice. Dodala, že při vyjednávání byla v úzkém kontaktu s organizací ACEA i se zástupci společnosti Škoda Auto.
Česká republika a Itálie s podporou dalších zemí nedávno vyzvaly Evropskou unii, aby pokuty automobilkám za neplnění emisních cílů zmírnila.
Podle ministra průmyslu Lukáše Vlčka (STAN) je důležité, aby automobilový průmysl měl primárně prostředky na inovace a zvyšování konkurenceschopnosti. Odčerpávat automobilkám peníze na pokuty za to, že neprodávají dostatečný počet elektromobilů, není podle něj správná cesta.
Evropský automobilový průmysl se nyní potýká se slabou poptávkou, rostoucí konkurencí z Číny a a nečekaně pomalým přechodem zákazníků k elektromobilům. ACEA už dříve varovala, že evropskému automobilovému sektoru kvůli neplnění emisních cílů na příští rok hrozí pokuty v objemu kolem 15 miliard eur (cca 376 miliard korun – pozn. red.). Tyto pokuty podle ní připraví automobilový sektor o peníze potřebné na investice.