INZERCE

Součástí prací je i provedení příslušných revizí a zkoušek a následné uvedení do provozu. Foto: Správa železnic

Následky tornáda na železnici se budou řešit ještě příští rok. Úsek mezi Hruškami a Hodonínem čeká výměna poškozeného trakčního vedení

Bezprostředně po červnovém tornádu se Správa železnic pustila do oprav poničeného úseku. Šlo nejen o trakční vedení, ale také třeba o opravy železničního svršku a staničních zabezpečovacích zařízení. Nyní úřad vypsal tendr za 210 milionů korun. Vybraný dodavatel bude mít za úkol připravit projektovou dokumentaci a následně i opravit elektrická zařízení a obnovit elektrický provoz v úseku Hrušky – Hodonín. Celkové předpokládané náklady na opravy škod na železniční infrastruktuře po tornádu Správa železnic odhaduje na 320 milionů korun.

„Jen náklady na prvotní odklizení a zprovoznění zasažené části koridoru alespoň pro dieselové lokomotivy se pohybovaly v řádech milionů korun. Pro představu škody na návěstidlech a další zabezpečovací technice činily zhruba pět milionů korun,“ říká Dušan Gavenda ze Správy železnic.

Zničené trakční vedení a silnoproudá zařízení poškozená během tornáda budou v rámci veřejné zakázky vyměněna a napojena na stávající rozvody. Součástí prací je i provedení příslušných revizí a zkoušek a následné uvedení do provozu. Jde hlavně o trakční podpěry, závěsy a lana systému trakčního vedení, stožáry či osvětlovací věže.

Opravy trakce i stanic

Opravy se týkají elektrických zařízení na stávající 36 let staré koridorové dvojkolejné trati Přerov – Břeclav. Poškození způsobené tornádem je na zhruba 88. až 103. kilometru trati. Trať je součástí sítě TEN-T, s maximální možnou rychlostí vlaků 160 kilometrů za hodinu.

Foto: Správa železnic

Z celkové hodnoty zakázky, která se předpokládá ve výši 210 milionů korun bez DPH, půjde na projektovou dokumentaci šest milionů korun a jeden milion na výkon autorského dozoru.

„V září se budou po podrobné projekční přípravě betonovat základy pro nové trakční podpěry ve stanici Lužice a v úsecích Hodonín – Lužice, Lužice – Moravská Nová Ves a Hodonín – Holíč (ŽSR). Následovat bude montáž nových a výměna poškozených trakčních podpěr a přeregulace trakčního vedení. Paralelně bude probíhat oprava výpravní budovy v Lužicích a projekční příprava pro obnovu protihlukových stěn v celém úseku. V zastávce Hrušky bude po vymístění technologií provedena demolice staticky narušeného objektu bývalé prodejny jízdenek,“ uvádí Dušan Gavenda.

V případě prací půjde největší část peněz – 30 milionů korun – na opravy úseku Hrušky – Moravská Nová Ves, 38 milionů na úsek Moravská Nová Ves – Lužice. Práce mezi Hodonínem a Lužicemi si vyžádají 35 milionů korun a další milion půjde na opravy úseku Hodonín – Holíč. Největší část financí, celkem 85 milionů korun, směřuje do opravy železniční stanice Lužice. Dalších 14 milionů pak bude potřeba na opravu silnoproudého zařízení ve stanicích Lužice, Moravská Nová Ves, Hrušky a v železniční zastávce Hrušky.

Koordinace prací kvůli výlukám

Po zhotovení projektové dokumentace bude moci vybraný dodavatel zahájit samotné opravy. Bude k nim patřit i betonáž nových základů a patek, usazení nových trakčních případně osvětlovacích stožárů a věží, osazení nové výstroje stožárů místo výstroje poškozené na nové i stávající stožáry, natažení nového trakčního vedení v dotčených úsecích, jeho regulace a uvedení do provozu. 

Foto: Správa železnic

Opravy jednotlivých částí bude třeba provádět koordinovaně tak, aby bylo potřeba co nejmenší množství výluk. Správa železnic proto poptává projektovou přípravu i realizaci stavby jedním dodavatelem.

Opravy by měly začít ještě letos v létě, jejich ukončení předpokládá Správa železnic na červenec příštího roku. Do nadlimitního otevřeného řízení se mohou dodavatelé hlásit do 7. září.

Lucie Přinesdomová