Královéhradecký kraj pokračuje s modernizací na železnici. Na koleje regionu míří čtyřicet nových vlaků za čtyři miliardy korun. Řeší se také, na kterých železničních tratích by bylo vhodné nasazení elektricko-bateriových jednotek (BEMU). O plánech kraje nejen na železnici hovoří náměstek hejtmana Královehradeckého kraje Jan Jarolím (ANO).

Královéhradecký kraj oznámil, že plánuje v roce 2025 hospodařit s přebytkem 180 milionů korun. Příjmy pro příští rok očekává ve výši 19,75 miliardy korun a výdaje 19,57 miliardy korun. Jaká suma má jít do oblasti dopravy?

Na oblast dopravy krajský rozpočet na rok 2025 počítá s částkou 2,25 miliardy korun. Mezi nejvýznamnějšími stavbami bude pokračování přeložky silnice II/303 Běloves–Velké Poříčí a zahájení stavby přeložky silnice II/305 Týniště nad Orlicí–Albrechtice nad Orlicí. Stavba přeložky silnice II/303 v úseku Běloves – Velké Poříčí byla vysoutěžena a zahájena v srpnu letošního roku. Výstavbu 3,6 kilometru dlouhého úseku zajišťuje sdružení společností Eurovia CZ a MADOS MT. Investice vyjde na více jak 445 milionů korun s DPH.

V rámci průmyslové zóny Solnice–Kvasiny stojí určitě za zmínku zahájení obchvatu Solnice a východního obchvatu Častolovic. Budeme také čerpat prostředky ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na opravu objízdných tras dálnice D11.

Mohlo by vás zajímat

Jaké další plány má kraj s rozvojem průmyslové zóny Solnice – Kvasiny, kde má zázemí největší závod automobilky Škoda Auto.

V roce 2025 budeme pokračovat v plnění usnesení vlády na projekt Rozšíření strategické průmyslové zóny Solnice–Kvasiny a zlepšení veřejné infrastruktury v Královéhradeckém regionu. Celkově předpokládáme investice ve výši jedné miliardy korun, z toho 330 milionů půjde z vlastních prostředků Královéhradeckého kraje.

Jedná se především o dokončení nového pavilonu urgentního příjmu a modernizace pavilonu DIGP v nemocnici Rychnov nad Kněžnou a dokončení stavebních prací na vybudování technické a dopravní infrastruktury Průmyslové zóny Solnice – jih.

Které velké projekty z oblasti dopravy kraj stihl v letošním roce a v čem bude pokračovat v následujícím roce?

Kraj letos dokončil rekonstrukci tří mostů na hlavním tahu do Špindlerova Mlýna za 127 milionů korun. Mezi nejvýznamnější letošní silniční investice se řadí rekonstrukce úseku II/299 mezi Libranticemi a Libřicemi, což je úsek na trase z Třebechovic pod Orebem do Jaroměře, za zhruba 150 milionů korun. V příštím roce bude pokračovat zahájená výstavba přeložky silnice II/303 mezi Bělovsí a Velkým Poříčím a také rekonstrukce komunikace z Libňatova směrem na Maršov u Úpice na Trutnovsku, jejíž součástí je částečná rekonstrukce mostu v Libňatově.

V rámci průmyslové zóny Solnice–Kvasiny kraj dokončil druhou etapu obchvatu Opočna s celkovými náklady 235 milionů korun a také novou kruhovou křižovatku na II/321 U Voříšku v částce 34 milionů korun.

Jak kraj vyřešil při sestavování rozpočtu, že zatím není projednaná novela zákona o rozpočtovém určení daní, která řeší u krajů finance na opravy komunikací? Přebírá tak v podstatě financování od Státního fondu dopravní infrastruktury.

Vycházíme z nám známých informací o stavu budoucích daňových příjmů, které jsou hlavním zdrojem financování rozpočtu kraje. Obecně nelze rozpočet sestavovat z údajů a zahrnovat do něho položky, které jsou v tuto chvíli neschválené nebo o nichž teprve probíhají jednání.

V Královehradeckém kraji by měla dohlížet na centrální nákupy organizací komise, bude se to vztahovat i na oblast dopravy? Kterých organizací a akcí by se to týkalo?

Centrální nákupy umožňují organizacím nakupovat zboží a služby za nižší ceny, než by to bylo možné při individuálním nákupu. Tím se nabízí možnosti snížení provozních nákladů prostřednictvím centrálních nákupů vybraných komodit v určených příspěvkových organizacích zřízených Královéhradeckým krajem. Prostřednictvím centrálních nákupů je možné hledat úspory v režijním provozu těchto organizací.

Nejprve se soustředíme na možnost centralizovaných nákupů u příspěvkových organizací, jejichž působnost je v oblasti sociálních služeb a školství. Jedná se zejména o spotřební zdravotnický materiál a základní drogistické zboží, spotřebovávané pravidelně ve vysokých objemech jako jsou dezinfekční prostředky, mýdla, prací prostředky do prádelen, další úklidové prostředky a další. V budoucnu chceme centralizovat také nákup osobních automobilů a mobilních telefonů.

Jak bude vypadat v Královéhradeckém kraji rok 2025 na železnici? Soustředí se kraj na tratích na alternativní pohony, jako jsou BEMU či vodík?

Na železniční trati v Královéhradeckém kraji pokračuje modernizace vlakové techniky. Jen letos vyjelo šestnáct nových motorových vlaků RegioFox a sedm elektrických RegioPanterů. Na koleje regionu tak míří celkem čtyřicet nových vlaků za čtyři miliardy korun. České dráhy mohly investovat do nových vlaků jen díky podpoře Královéhradeckého kraje a uzavření dlouhodobé smlouvy na zajištění dopravní obslužnosti v regionu.

Dlouhodobý smluvní vztah je uzavřen s dopravcem České dráhy do roku 2031. V současné době prověřujeme, na jakých železničních tratích by bylo vhodné nasazení bateriových elektrických jednotek (BEMU). Nabízí se například úsek Hradec Králové – Častolovice – Letohrad, případně Náchod – Choceň. Vedle toho budeme usilovat o dotaci z Modernizačního fondu Státního fondu životního prostředí České republiky.

Co připravuje Královéhradecký kraj v příštím roce v oblasti veřejné dopravy?

V první polovině roku 2025 chystáme uvést do provozu dlouho poptávanou mobilní aplikaci, která by měla umožnit cestujícím nákup jízdních dokladů IREDO před samotným nástupem do autobusů a vlaků, která by cestujícím měla přinést hlavně zjednodušení nákupu jízdních dokladů a tím i možné zrychlení odbavení. Po testování v jarních měsících bude následovat ostrý provoz aplikace.

Každoročním cílem kraje je udržet stávající rozsah dopravní obslužnosti, na který jsou cestující v našem kraji zvyklí. Díky stále rostoucím nákladům nemáme lehkou situaci, ale za posledních několik let se tento cíl podařilo splnit, a navíc kraj vždy vyšel vstříc mnoha požadavkům obcí, škol a zaměstnavatelů. Veřejná doprava má čím dál více dynamický charakter a nelze tak již jen slepě opisovat jízdní řády z předchozích let.

I v následujících letech chceme dále rozvíjet nabídku turistických linek v zajímavých oblastech našeho kraje, která je u cestujících stále více oblíbená. Královéhradecký kraj bude i dál pokračovat v průběžném vyhodnocování efektivity spojů v celém dopravním systému, tak aby eliminoval cestujícími nevyužívané spoje, a naopak mohl v některých oblastech přinést rozšíření dopravní obslužnosti, a tím i zvýšit poptávku po veřejné dopravě jako celku.

V neposlední řadě kraj v příštím roce zahájí přípravu výběrových řízení ve veřejné drážní dopravě a veřejné linkové autobusové dopravě se začátkem plnění po roce 2031.