Městský okruh a Libeňská spojka, dva důvody, proč se snaží hlavní město prosadit změnu zákona. Prahu tlačí čas. Metropole už od roku 2012 dvakrát prodloužila kladné stanovisko EIA k dostavbě městského okruhu a další odklad stávající legislativa neumožňuje.
Magistrát tak využil možnosti zákonodárné iniciativy a předložil novelu zákona, která by umožnila zařazení místních komunikací I. třídy do výjimek pro opakované prodloužení platnosti stanoviska k posouzení vlivů na provedení záměru na životní prostředí, tedy EIA. Materiál ve středu projedná vláda.
Opakované kolečko
V případě, že Praha o současné stanovisko EIA kvůli prodlevám přijde, čeká ji opakované legislativní kolečko, to znamená další roky navíc. „Nelze v této souvislosti nezmínit riziko nezískání potřebných povolení v dalším období vlivem měnící se legislativy vůbec či další časové posuny,“ varuje Praha.
Cena projektů kvůli časovému posunu podle metropole vzroste o miliardy korun, stejným způsobem ale neporoste výše prostředků, se kterými budou územní samosprávné celky disponovat. „To povede ke stavu, že na záměry uvedených dopravních staveb územní samosprávné celky již nebudou mít dostatečné finanční prostředky, a proto k plánované realizaci nedojde, což způsobí mimo jiné i nemožnost realizace dalších navazujících staveb dopravní infrastruktury,“ upozorňuje v návrhu Praha.
Platnost končí v roce 2027
O možnost prodloužení posudku EIA město přišlo úpravou zákona z roku 2023, platnost posouzení vlivu definitivně skončí v říjnu roku 2027.
Město by tak rádo kvůli místním komunikacím I. třídy novelizovalo zákon o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací. Materiál před jednáním vlády prošel připomínkovým řízením. Ministerstvo dopravy v něm doporučilo vládě k návrhu zaujmout neutrální stanovisko.
Mohlo by vás zajímat
„Z věcného hlediska shledává jako smysluplné doplnění předmětného přechodného ustanovení o místní komunikace I. třídy, jež jsou svým významem podobné silnicím I. třídy, které v daném přechodném ustanovení zahrnuty jsou,“ uvedlo ministerstvo.
Nesystémové a nežádoucí
Ministerstvo životního prostředí ve svém vyjádření naopak navrhlo vládě zaujmout nesouhlasné stanovisko. Další rozšiřování okruhu záměrů, pro které bude možné opakované prodlužování platnosti závazného stanoviska k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí, považuje za nesystémové, nežádoucí a v důsledku i škodlivé pro povolovací procesy.

Důvody, pro které zákon omezení možnosti opakovaného prodlužování platnosti závazného stanoviska k EIA podle resortu životního prostředí zavedl, tedy předně rizika spojená s povolováním záměrů na základě zastaralých odborných studií a posudků, stále platí. Ministerstvo bylo podle svého vyjádření od počátku proti jakýmkoliv výjimkám z tohoto omezení.
Příliš obecné formulace
Návrh je pro ministerstvo životního prostředí neakceptovatelný i proto, že se má týkat konkrétních záměrů na území hlavního města Prahy. Je naformulován obecně a prakticky by tak dopadl na mnohonásobně širší okruh záměrů, „a to bez jakéhokoliv rozumného důvodu“, argumentuje ministerstvo.
„Z hlediska zájmů ochrany přírody, zejména ochrany druhů, je podle ministerstva žádoucí, aby po uplynutí platnosti stanoviska k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí, případně po jeho prodloužení, došlo k novému řádnému posouzení, kdy se vyhodnotí, zda v průběhu této doby (až 12 let) nedošlo ke změnám podmínek,“ zmiňuje také.
Duplicitní materiály
Další argument resortu míří na duplicitu návrhu s pozměňovacím návrhem poslance a pražského primátora Bohuslava Svobody (ODS) a dalších ke sněmovnímu tisku s číslem 878. Jde o novelu zákona o ochraně přírody a krajiny, která obdobnou výjimku zavádí výslovně pouze „pro záměry na území hlavního města Prahy, a to konkrétně Městského okruhu, Libeňské spojky a Radlické radiály“.

Ministerstvo pro místní rozvoj doporučilo vládě zaujmout k předloženému návrhu zákona souhlasné stanovisko a uvedlo, že zavedení možnosti prodlužování platnosti stanoviska EIA pro stavby místních komunikací I. třídy se s ohledem na jejich přípravu a následnou realizaci jeví jako žádoucí.
Více než 100 miliard
Pražští zastupitelé začátkem letošního roku zároveň odsouhlasili záměr na přepracování projektových dokumentací staveb Městského okruhu a Libeňské spojky tak, aby mohly být povoleny na základě nového stavebního zákona. Povolení záměru by se tímto postupem mělo urychlit až o dva roky oproti původnímu plánu, který počítal s rokem 2029.
Délka chybějící části vnitřního městského okruhu dosahuje 11 kilometrů a je složena z trojice staveb. Jde o část Pelc/Tyrolka – U Kříže, Balabenka – Rybníčky a Libeňskou spojku. Samotná hodnota staveb se odhaduje na více než 100 miliard korun.