Pátek, 20. května, 2022

Nákupy na internetu bezpečnější: Evropský parlament schválil přísnější pravidla

DALŠÍ ČLÁNKY AUTORA

Poslanci Evropského parlamentu schválili návrh aktu o digitálních službách, který má zajistit větší bezpečnost na internetu. Zaměřuje se především na oblast reklamy, kde zakazuje používat osobní údaje mladistvých pro cílenou reklamu, či nezákonné produkty a služby. Díky novému opatření budou mít kupující na internetu větší ochranu, za poškození jejich práv se mohou domáhat i odškodnění.

Internetové obchody a sociální média

Návrh jasně vymezuje povinnosti a odpovědnost poskytovatelů zprostředkovatelských služeb, a to zejména online platforem, jako jsou sociální média a internetové obchody. Zavádí mechanismus pro hlášení nezákonných výrobků, služeb či obsahu a jejich následné odstraňování z internetu.

Podle nových pravidel budou poskytovatelé hostingových služeb, kteří obdrží upozornění na nezákonný obsah, povinni okamžitě reagovat.

„Hlasování ukázalo, že poslanci a občané EU chtějí ambiciózní digitální regulaci vhodnou pro budoucnost. Za dvacet let od přijetí směrnice o elektronickém obchodu se mnohé změnilo. Online platformy jsou v našem každodenním životě stále důležitější, přinášejí nové příležitosti, ale také nová rizika. Je naší povinností zajistit, aby to, co je nezákonné offline, bylo nezákonné i online. Musíme zajistit zavedení digitálních pravidel ve prospěch spotřebitelů a občanů. Nyní můžeme zahájit jednání s Radou a já věřím, že se nám to podaří splnit.“, řekla Christel Schaldemosová, která vede vyjednávací tým Parlamentu.

Internetové obchody musí zajistit, aby na nich spotřebitelé mohli nakupovat bezpečně, a budou proto povinny ověřovat identitu obchodníků.

Akt o digitálních službách v kostce

⦁             Zákaz využívání osobních údajů mladistvých pro účely zobrazování reklamy

⦁             Zákaz cílení na zranitelné skupiny

⦁             Zákaz používání skrytých manipulativních technik, které slouží k ovlivňování uživatelů

⦁             Větší možnost volby, pokud jde o nastavení algoritmů pro zobrazování obsahu

⦁             Nárok na náhradu škod

⦁             Jasně stanovený postup proti nezákonným produktům a službám a jejich odstraňování

⦁             Větší možnost volby pro reklamu bez sledování

⦁             Větší transparentnost a snazší zásah proti škodlivému obsahu či dezinformacím

Škodlivý či nezákonný obsah

Zvláštní požadavky budou kladeny na velké platformy, na nichž se častěji šíří škodlivý či nezákonný obsah. Ty budou mít nově povinnost vypracovávat posouzení rizik, přijímat opatření k jejich zmírnění a provádět nezávislé audity. Kromě toho budou muset zajistit transparentnost algoritmů, které určují, jaký obsah se zobrazuje jednotlivým uživatelům.

Tomáš Rovný

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

FacebookTwitter