INZERCE

Vůz Tatra Force e-Drive FCEV. Zdroj: Tatra Group

Nákladní vůz na baterie chce mít i kopřivnická Tatra. Na jeho vývoj získala dotaci

Společnost Tatra Trucks míří mezi výrobce, kteří nabízejí těžké nákladní automobily s bateriovým pohonem. Na vývoj vozu Tatra Force e-Drive využívajícího plně elektrický bateriový systém pohonu získala dotace z programu TREND Technologické agentury České republiky (TAČR). Na projektu spolupracuje se firmou Devinn a českou pobočkou společnosti Eaton.

Prototyp vozidla s vícestupňovou převodovkou Eaton vznikne podle informací automobilky na bázi nejnovější třetí generace modelové řady Tatra Force. „Na očekávaný přechod určité části zákazníků v segmentu těžkých nákladních vozidel na e-mobilitu bude naše společnost rozhodně připravena. Velmi usilovně pracujeme na projektech, které přinesou vozy, jež budou splňovat nadcházející přísné legislativní normy a také stále se zvyšující požadavky zákazníků,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel společnosti Tatra Trucks Lukáš Andrýsek.

Jak Ekonomickému deníku sdělila Veronika Dostálová z Technologické agentury České republiky, projekt vývoje nákladního bateriového vozu získal podporu ve výši zhruba 25 milionů korun. Celkové náklady na projekt činí přes 50 milionů korun.

V současné době kopřivnická automobilka také spustila testovací program, který má ověřit provozní a technické parametry vozidla Tatra Force e-Drive FCEV s elektrickým trakčním motorem v kombinaci s vodíkovými palivovými články.

Vzhledem k tomu, že se vozy automobilky často pohybují v těžkém terénu a rozdílných klimatických a teplotních či prašných podmínkách a musí navíc překonávat terénní překážky, které znamenají poměrně velké podélné i příčné náklony a strmá stoupání, je u alternativních pohonů důležitá podle člen představenstva automobilky Tatra Trucks zodpovědného za vývojové projekty Radomíra Smolky oblast výzkumu a vývoje. „Na vývoji jednotlivých agregátů alternativních hnacích traktů spolupracujeme jak s akademickou, tak výzkumnou sférou a celou řadou českých a mezinárodních institucí,“ uvedl.

Kopřivnická automobilka spadá pod společnost Tatra Trucks, ta už dříve oznámila, že posílí investice do výrobních technologií. Do modernizace a úprav vybavení zainvestuje 700 milionů korun. Cílem je navýšit výrobní kapacitu i efektivitu, společnost chce začít ročně vyrábět až 2500 vozů. Za loňský rok kopřivnická společnost Tatra Trucks, kterou vlastní akcionáři z Czechoslovak Group a Promet Group, vyrobila a prodala 1451 vozidel. V roce 2022 měla automobilka tržby 7,12 miliardy korun.

(teč)