INZERCE

Mercedes-Benz GenH2 Truck Prototyp Mercedes-Benz GenH2 Truck prototype

Nákladní vozidla s palivovými články mohou konkurovat dieselovým motorům už v roce 2030. Chce to jen politickou podporu

Podle nové bílé knihy H2Accelerate Collaboration by s politickou podporou mohly být nákladní automobily s palivovými články konkurenceschopné s dieselovými již v roce 2030. Sdružení H2Accelerate Collaboration zveřejnila před pár dny už třetí bílou knihu o využití vodíku v evropské dálkové dopravě. Popisuje pravděpodobný vývoj provozních nákladů nákladních vozidel s palivovými články a na tomto základě definuje politickou podporu potřebnou k přechodu na ekonomicky životaschopný provoz nákladních vozidel s palivovými články v Evropě.

Jakmile se trh s nákladními vozidly s palivovými články vytvoří a jejich provozní náklady se sníží, lze kombinací kreditů RED II, spotřební daně z nafty, dodatečné uhlíkové daně z paliv a diferencované silniční daně snížit provozní náklady nákladních vozidel s palivovými články pod úroveň nákladů nákladních vozidel s naftovými motory, tvrdí sdružení H2Accelerate Collaboration.

Dokument vychází z fází zavádění a mechanismů politické podpory popsaných v dříve publikovaných bílých knihách a poskytuje konkrétní i kvantifikovaná politická doporučení pro každou fázi vývoje nákladních vozidel na vodík.

Analýza celkových nákladů

Spolupráci v H2Accelerate navázali výrobci nákladních vozidel Daimler Truck, Iveco a Volvo a poskytovatelé vodíkové infrastruktury Linde, OMV, Shell a TotalEnergies. Hlavním cílem spolupráce je zvýšit povědomí o výhodách využívání ekologického vodíku v nákladní dopravě a upozornit na výzvy při rozšiřování tohoto odvětví do roku 2030 a dále.

„Má-li být dosaženo ambiciózních cílů nulových čistých emisí do roku 2050, je třeba se zaváděním vodíkových nákladních vozidel začít již nyní a rychle je rozšířit, aby se v odvětví zvýšil objem výroby ekologického vodíku i odpovídajících nákladních vozidel a dosáhlo se snížení nákladů,“ lze se dočíst v bílé knize.

Členové sdružení zpočátku počítají s první „učební fází“ do roku 2025, v níž bude jezdit několik stovek nákladních vozidel s relativně vysokými náklady – kvůli nízkému počtu kusů. S nárůstem počtu na 1 000 a následně 10 000 jednotek ročně bude nákladová sazba klesat.

Poradenská společnost Element Energy analyzovala různé možnosti politických a regulačních opatření na základě doporučení nedávno zveřejněného balíčku EU „Fit for 55″.

Už dnes je jisté, že výrobci nákladních vozidel a čerpací stanice jsou ochotni investovat do dopravy na vodík.

„Naše analýza však jasně ukazuje, že pokud má dálková kamionová doprava přispět k dosažení nulových čistých emisí do roku 2050, nebude to samo o sobě stačit. Vládní podpora je rozhodující pro snížení nákladů, které je nutné k tomu, aby si zákazníci mohli ve velkém počtu pořídit nákladní vozy H2,“ uvedl Ben Madden, ředitel společnosti Element Energy a mluvčí H2Accelerate.

Návrhy politických opatření

Zatímco v předchozí bílé knize byly popsány typy dotací, které jsou potřebné v jednotlivých fázích zavádění (např. kapitálové dotace na financování projektů v počátečních fázích), v této knize jsou vyčíslena konkrétní politická opatření, která – pokud budou zavedena společně – mohou vytvořit podmínky pro prosperující trh s vodíkovými nákladními vozidly v Evropě. Navrhovaná politická opatření zahrnují:

Provádění příznivého rámce RED II pro vodík členskými státy. Kromě toho by v rámci návrhů RED III měl dlouhodobý a přiměřeně ambiciózní dílčí cíl pro obnovitelná paliva nebiologického původu (RFNBO) v odvětví dopravy přispět k tomu, aby výroba zeleného vodíku a související vodíkové čerpací stanice byly ekonomicky životaschopné a udržitelné.

Dalším opatřením by mělo výt zavedení diferencované ceny za užívání silnic, které by zvýhodňovaly vodíková a jiná vozidla s nulovými emisemi oproti vozidlům na fosilní paliva. Z modelování vyplývá, že poplatek za užívání silnice ve výši 0,40 eur/km pro vozidla s dieselovými motory a 0,10 eur/km pro vozidla s nulovými emisemi by byl dostatečný pro zvýšení poptávky po vodíkových nákladních vozidlech.

Dále se řeší zdanění paliv, které zohledňuje přechod na paliva s nižšími a nulovými emisemi a vozidla s nulovými emisemi a neznevýhodňuje vodík a další udržitelná paliva, dokud se neprokáže jejich ekonomická životaschopnost.

Nový systém ETS navržený v balíčku Fit for 55 by vedle současné spotřební daně z motorové nafty vyžadoval i uhlíkovou daň z motorové nafty.

Celá bílá kniha je v angličtině ke stažení ZDE.

(nik)