Městské nádraží v Jihlavě čeká kompletní rekonstrukce. Správa železnic vypsala tendr na zhotovitele v hodnotě 1,7 miliardy. Nabídková cena stavebních prací je limitována částkou 1,5 miliardy korun. Centrální dopravní terminál připravuje Správa železnic společně s jihlavskou radnicí. V rámci stavby se má vybudovat nový podchod, změnit konfigurace kolejiště a stávající nádražní budovu nahradí novostavba.
Plánované zúžení kolejiště podle generálního ředitele Správy železnic Jiří Svoboda zároveň umožní uvolnit plochy pro rozvoj městské infrastruktury a stavbu centrálního dopravního terminálu.
„Stanice Jihlava město je strategicky umístěná v blízkosti centra, což nás motivovalo k ambicióznímu cíli – proměnit ji v hlavní dopravní uzel krajské metropole s potenciálem budoucího propojení s vysokorychlostní tratí mezi Prahou a Brnem,“ uvedl Svoboda.
Podle primátora Jihlavy Petra Ryšky (ODS) terminál zajistí cestujícím pohodlný přestup mezi osobní železniční, linkovou autobusovou a městskou hromadnou dopravou s odpovídajícím napojením na pěší, cyklistické a automobilové trasy.
Jak Správa železnic informovala, dvě nově vybudovaná nástupiště budou bezbariérová a komfortnější, měla by také zajistit pohodlnější i rychlejší nástup do vlaků. Cestující se dostanou na nástupiště podchodem, který bude končit za kolejištěm, to má umožnit jeho budoucí vyústění do Mostecké ulice. Příchod k vlakům bude po schodištích, které doplní výtahy.
Nová nádražní budova nabídne dvě podlaží. V prvním bude sloučená odjezdová a příjezdová hala a ve druhém podlaží se počítá se samostatnou čekárnou pro přestupující cestující.
V souvislosti s výstavbou nového dopravního uzlu dojde také k úpravě přednádražních prostor, vybudování nového trakčního vedení, zastávek MHD a linkové autobusové dopravy, pozemního parkoviště P+R s 68 místy a komunikace podél terminálu propojující jeho části včetně okružní křižovatky.
Součástí projektu je i nové veřejné osvětlení a komunikace pro pěší, počítá také se zastávkami náhradní dopravy a rozšířením veřejné zeleně.
Součástí stavby bude také instalace nových informačních panelů a úprava zabezpečovacího a sdělovacího zařízení. Provoz vlaků se bude řídit ze stanice Jihlava, kde již stojí řídicí pracoviště. Realizace stavby Modernizace ŽST Jihlava město je podle Správy železnic navržena na spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) na svém profilu na sociální síti X uvedl, že rekonstrukce nádražních budov se netýkají pouze velkých měst. Jako příklad zmínil Zeleneč, kde začala fungovat nová stanice. „Kombinace cihelných obkladových pásů, dřeva a skla vytváří zajímavý celek. Navíc by taková čekárna měla obstát jak z hlediska estetické kvality, tak trvanlivosti a nadčasovosti,“ poznamenal Kupka.
(teč)