Modernizace trati na pražské letiště a do Kladna pokračuje. Úsek mezi Veleslavínem a Ruzyní, který je její součástí, je v další fázi přípravy – získal projektanta. Jak vyplývá z Registru smluv, Správa železnic (SŽ) uzavřela smlouvy na zhotovení projektové dokumentace, stavbu a dozor za 211 656 000 korun (bez DPH). Dokumentaci pro společné povolení vytvoří společnosti SUDOP Praha a Moravia Consult Olomouc.
Stavba bude začínat v podzemní stanici nádraží Veleslavín, což je největší změnou v rámci stavby, která vzešla z architektonické soutěže. Koleje i nástupiště se přesunou pod zem, cestující navíc získají pohodlnější přestup na metro. Moderní parametry ale dostane celý navazující úsek. Přibude nová zastávka Praha-Liboc, zmodernizovaná stanice Praha-Ruzyně se přesune na opačnou stranu Drnovské ulice.
Vlaky výrazně zrychlí. Například v úseku, kde je dnes traťová rychlost 40 km/h, se zvýší na dvojnásobek, jak zmiňuje SŽ ve své zprávě. Práce by měly začít na konci roku 2026 a trvat tři roky. Předpokládané náklady stavby dosahují téměř 10 miliard korun.
Celkový projekt modernizace železnice z Prahy do Kladna s připojením Letiště Václava Havla je rozdělen na více než desítku staveb, celkové náklady podle Správy železnic se blíží 50 miliardám korun.
V letech 2017 až 2020 byl rekonstruován Negrelliho viadukt, loni začala přestavba trati mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec. Začátkem letošního roku se pak zahájila rekonstrukce úseku mezi pražskými Bubny a Výstavištěm. Letos plánuje Správa železnic vyhlásit tendry pro stavbu mezi Ruzyní a Kladnem a modernizaci stanice Praha Masarykovo nádraží.
Následovat by měly práce v úseku mezi Praha-Ruzyně a Letištěm Václava Havla a na novostavbě stanice přímo na letišti. Od roku 2025 se plánuje přestavba tří úseků mezi novou zastávkou Praha-Výstaviště a stanicí Praha-Ruzyně. Na závěr přijde na řadu takzvané zaokruhování, které umožní přímé spojení letiště s Kladnem.
(mig)