Ani na začátku nového roku stále není jasno, z čeho zaplatí kraje v České republice opravy a údržbu silnic II. a III. tříd. Poslanci nestihli projednat do konce roku 2024 novelu zákona o rozpočtovém určení daní (RUD), která by finance na silnice měla nově pro kraje řešit. Není ale dotažené ani záložní řešení, kdy mají finance krajům proudit opět ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Například ze Středočeského kraje zní, že řešení potřebuje znát do první poloviny března.

„Je to ve vzduchoprázdnu. Pokud ty peníze mít nebudeme, tak máme před sebou tři cesty, a to omezit opravy a rekonstrukce silnic a výstavby obchvatů, zvýšit zadlužení kraje, ale to nemůžete dělat opakovaně a třetí varianta je, že peníze stáhnete z jiných kapitol, což je třeba školství nebo zdravotnictví, což samozřejmě nechceme,“ sdělil Ekonomickému deníku radní pro veřejnou dopravu Středočeského kraje Petr Borecký (STAN).

Borecký zmínil ještě jednu variantu a tou je výrazné zdražení jízdného, které by vedlo ke snížení dotací do dopravy a uspořené finance by se poslaly do investic. Na významné finanční problémy v oblasti dopravy v souvislosti s neprojednanou novelou zákona o rozpočtovém určení daní už dříve upozorňoval také hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica (ANO).

Problémy se sestavováním rozpočtu připustil koncem roku 2024 v rozhovoru pro Ekonomický deník například náměstek hejtmana Kraje Vysočina Vladimír Novotný (SOCDEM). „V důsledku toho jsme už teď museli v návrhu rozpočtu změnit financování některých stavebních akcí, které jsme plánovali zafinancovat ze SFDI a vyčlenit na ně krajské peníze,“ podotkl.

Mohlo by vás zajímat

Náměstek hejtmana Plzeňského kraje Pavel Čížek (STAN) agentuře ČTK sdělil, že kraj očekává, že dostane příští rok od SFDI alespoň část peněz, jimiž mu stát v minulých letech pomáhal s opravami krajských silnic II. a III. tříd. Fond kraji posílal ročně 230 až 360 milionů korun.

„Jsme přesvědčeni, že bude v rámci SFDI poskytnuta alespoň nějaká část,“ řekl ČTK Čížek. Kraj bude proto vyhlašovat výběrová řízení na víc staveb, než na kolik má peníze v rozpočtu a ve schválených národních nebo evropských dotačních projektech. Pokud by ze SFDI nedostal ani korunu, je připraven dát ze svého podle vyjádření navíc 200 milionů korun.

Ministerstvo dopravy na dotazy ohledně řešení patové situace reagovalo, že pokud by k legislativní změně nedošlo, bude další postup řešený na úrovni vlády. „Vláda chce prosadit novelu RUD a my počítáme s tím, že se to také zvládne. Nicméně pokud by přesto nastala situace, že by se tento legislativní proces nestihl, budeme ve spolupráci s vládou hledat zdroje, kterými by se na to reagovalo, například úpravou některých příjmů a výdajů v rozpočtu SFDI,“ sdělila Ekonomickému deníku mluvčí resortu dopravy Alena Mühl.

Málo peněz

Rozpočet SFDI pro letošní rok počítá s částkou 160,3 miliardy korun, částka je oproti loňskému roku vyšší o více než 10 miliard korun. Z celkové sumy by měl fond čerpat 37,4 miliardy korun z evropských zdrojů. Na investice do infrastruktury má jít 110 miliard korun.

Podle resortu dopravy SFDI díky disponibilním zdrojům v minulých letech, konkrétně v období let 2015 až 2024, poskytoval každoročně finanční prostředky na financování silnic II. a III. třídy a na komunikace nahrazující nedokončený silniční okruh kolem hlavního města Prahy v rozpětí od 1,9 miliardy korun do šesti miliard korun.

„Celková výše prostředků poskytnutých za dané období dosahuje přibližně 39,7 miliardy korun. Krajům se díky této finanční podpoře podařilo výrazně zlepšit kvalitu silnic II. a III. tříd, které jsou v jejich správě,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Prostředky SFDI na infrastrukturu, ať už silniční nebo železniční, zejména na vysokorychlostní železniční tratě zdaleka nedostačují. Řešit to má i novela zákona o SFDI, která čeká na druhé čtení. V aktuálním znění navrhuje doplnění stávající možnosti fondu přijímat úvěry rovněž o možnost přijímat zápůjčky. Fond bude moci podle důvodové zprávy také vydávat dluhopisy.

„Navrhuje se nově stanovit, že za dluhy vzniklé v souvislosti s fondem přijatými úvěry a zápůjčkami a jím vydanými dluhopisy ručí stát, od čehož si předkladatel slibuje získání výhodnějších smluvních či emisních podmínek a nižší výdaje fondu spojené se splácením uvedených finančních nástrojů,“ uvádí také důvodová zpráva.

Resort dopravy podle tiskové mluvčí Aleny Mühl aktuálně ještě řeší ohledně materiálu text komplexního pozměňovacího návrhu, jeho konečná podoba má být hotová v průběhu ledna. Ta už by ale měla možnost vydávat dluhopisy vynechávat.