První vlaky začnou od zítřka využívat zrekonstruovaný traťový úsek mezi stanicemi Děčín východ a Děčín-Prostřední Žleb. Ten hraje významnou roli v nákladní dopravě mezi Českou republikou a Německem. Jak uvedl investor stavby, podnik Správa železnic, k největším výzvám pro stavbaře patřila výměna více než stoleté ocelové konstrukce mostu přes Labe a kompletní sanace Děčínského tunelu.

Rekonstrukce předmětného jednokolejného úseku o délce přibližně 1,4 kilometru začala v srpnu 2021. Stavbaři provedli kompletní obnovu trati, trakčního vedení a zabezpečovacího a sdělovacího zařízení. Snížení hlukové zátěže v okolní zástavbě přineslo vybudování přibližně 700 metrů protihlukových stěn. Traťová rychlost se po úplném dokončení stavby zvýší ze 30 na 50 km/h. Z pohledu nákladní dopravy je pak důležité umožnění průjezdu objemnějších a těžších vlaků.

Nejsledovanější součástí stavby byla rekonstrukce 265 metrů dlouhého mostu přes Labe. Ta spočívala ve výměně ocelové nosné konstrukce z roku 1916 za tvarově podobnou. Zprovoznění předcházela zatěžovací zkouška s využitím plně naložených výsypných vozů a vozíků se silničními panely, která proběhla v listopadu. Nyní dělníci rozebírají původní mostní konstrukci, tyto práce potrvají do jara.

V posledních měsících se stavbaři zaměřili na Děčínský tunel, který pochází z roku 1874 a má délku 395 metrů. Důvodem bylo zjištění nepředvídatelných změn v jeho podloží. Dno tunelu bylo třeba odtěžit a provést úpravy, které umožnily odvádění vody.

Zhotovitelem stavby je sdružení vedené společností Strabag Rail, dalšími účastníky byly firmy DT Mostárna a Strabag AG. Celkové investiční náklady akce názvem Optimalizace traťového úseku Děčín východ – Děčín-Prostřední Žleb dosahují výše 1,344 miliardy korun. Projekt je spolufinancovaný Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF), která zaplatí většinu nákladů – konkrétně 1,01 miliardy korun.

Mohlo by vás zajímat

(rov)