Správa železnic bude mít v příštím roce na obnovu tratí a stanic k dispozici 62,7 miliardy korun. To je téměř o miliardu víc než letos. Rekordních 39,3 miliardy půjde na investice, díky tomu odstartuje například modernizace důležitého uzlu Česká Třebová. V příštím roce začne také výstavba prvních částí rychlejších tratí z Brna do Přerova na 200 kilometrů v hodině, pokračovat má také intenzivní příprava vysokorychlostních tratí.
Na české železnici začnou v roce 2025 další desítky důležitých staveb.
„Velkým milníkem bude zahájení výstavby prvních traťových úseků pro rychlost 200 kilometrů v hodině v rámci budování rychlého spojení mezi Brnem a Přerovem. Z hlediska bezpečnosti je třeba uvést na prvním místě spuštění výhradního provozu moderního vlakového zabezpečovače ETCS, ke kterému dojde v průběhu ledna na 622 kilometrech koridorových tratí,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Správa železnic aktuálně rekonstruuje tři desítky nádražních budov, v příštím roce se rozběhnou práce na dalších více než dvaceti místech. Celkem půjde na jejich údržbu, opravy a rekonstrukce téměř 2,3 miliardy korun.
„V současnosti obnovujeme například historicky cenné objekty v Pardubicích, Ostravě-Vítkovicích, Jaroměři nebo Lovosicích, v rámci celkových modernizací vzniknou nová nádraží v Praze-Bubnech a Brně-Králově Poli. V příštím roce pak zahájíme rekonstrukci zbývající části Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, úplně nový objekt začneme budovat v Mladé Boleslavi,“ popsal generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Stavby zahajované v příštím roce
I v roce 2025 bude pokračovat realizace projektu železnice na Letiště Václava Havla. K už probíhajícím stavbám tak přibude modernizace úseku z Prahy-Ruzyně do Kladna.
Naplno se rozběhne rekonstrukce hlavního nádraží v Hradci Králové a také stanice Česká Třebová, která projde celkovou přestavbou odpovídající jejímu významu pro osobní i nákladní dopravu.
Na důležité spojnici Brna a Přerova zahájí Správa železnic modernizaci dvou úseků mezi Nezamyslicemi a Přerovem. Tím fakticky vznikne trať, která má být součástí budoucí vysokorychlostní sítě v Česku. Po dokončení prací zde vlaky budou moct využívat dvoukolejnou trať pro rychlost 200 km/h.
Celková proměna přeshraničního spojení západních Čech a Bavorska odstartuje rekonstrukcí stávající trati mezi Plzní, Nýřany a Chotěšovem.
Začnou rovněž práce na elektrizaci a zkapacitnění trati z Týniště nad Orlicí do Solnice.
Několik úseků projde cyklickou obnovou, mimo jiné část tzv. pravobřežky mezi Nymburkem a Liběchovem nebo trať z Horní Lidče na státní hranici se Slovenskem. Hlavně pro nákladní dopravu bude významná cyklická obnova trolejového vedení mezi Úpořinami a Ohníčí v Ústeckém kraji a v úseku Nymburk seřaďovací nádraží – odbočka Babín. Začne postupná výměna trolejového vedení na trati Tábor – Bechyně, prostá rekonstrukce pak proběhne v úsecích Olomouc – Blatec a Police nad Metují – Teplice nad Metují.
Celkem se letos má dokončit 73 kilometrů zmodernizovaných tratí. Příští rok k nim má přibýt dalších 47 kilometrů.
Příprava vysokorychlostních tratí
Pokračuje příprava vysokorychlostních tratí, z plánovaného počtu 750 kilometrů je nyní naprojektována už plná polovina budoucí sítě.
Správa železnic vybrala i projektanta poslední části vysokorychlostní trati z Prahy do Brna, a to úseku mezi Světlou nad Sázavou a Velkou Bíteší. Současně začal geologicko-inženýrský průzkum v Prosenicích a Přerově-Čekyni na trase budoucí VRT Moravská brána. Ještě letos se plánuje také v místě Krušnohorského tunelu.
„Na přelomu roku předpokládáme získání kladného stanoviska k EIA, tedy posouzení vlivu stavby na životní prostředí, pro VRT Moravská brána. To nám umožní začít s výkupem pozemků. Pokračujeme i v architektonických soutěžích, v nejbližších dnech ji vyhlásíme pro plánovaný terminál Kořenice-Bečváry VRT. Jeho podobu bychom měli znát na jaře příštího roku,“ přiblížil Jiří Svoboda.
Řeší se i zajištění řízení provozu na VRT z centrálních dispečerských pracovišť v Praze a Přerově. Už v listopadu zahájíme projekční práce na nové budově, která vznikne na pražské Balabence.
Opravy a údržba tratí
Na opravy a údržbu tratí půjde v příštím roce 19,25 miliardy korun. Tato částka se ale ještě navýší o prostředky určené na odstranění povodňových škod.
Mezi nejvýznamnější akce příštího roku patří celková oprava ozubnicové dráhy z Tanvaldu do Kořenova, dále oprava trati Olbramovice – Sedlčany nebo kolejí a výhybek ve stanicích Příbram a Česká Kamenice. Obnova čeká také most přes řeku Jihlavu mezi stanicemi Jihlava a Jihlava město.
Zlepšením pro cestující na východě Čech bylo dokončení celkové rekonstrukce pardubického hlavního nádraží, navíc skončily práce i na navazujícím úseku do Stéblové. Nyní je tak dvoukolejná téměř celá trať mezi oběma východočeskými metropolemi.
Dvě koleje a navíc i trolejové vedení pro elektrické vlaky získá do konce roku úsek ze Střelic do Zastávky u Brna.
Druhá kolej přibyla rovněž v Praze na Branickém mostě a v úseku po novou odbočku Spořilov.
Z hlediska mezinárodní dopravy je podle Správy železnic důležité dokončení modernizace trati z Lanžhota na státní hranici se Slovenskem.
Ještě letos by měla být dokončena rekonstrukce vsetínské stanice včetně budovy terminálu a otevřen nový nadjezd přes koridor v olomoucké Holické ulici. Po celkové rekonstrukci se už vrátily vlaky mezi Vlkov u Tišnova a Křižanov.
Správa železnic letos dokončila obnovu hned několika rozsáhlých budov, a to v Plzni, Českých Budějovicích a Berouně. V Teplicích pak skončila první etapa zaměřená na fasádu a střechu tohoto historicky cenného objektu. Hotovo hlásí stavbaři také ve Světlé nad Sázavou.
Stavby zahajované v roce 2025
Modernizace trati Praha-Ruzyně – Kladno |
Modernizace železničního uzlu Česká Třebová |
Modernizace železničního uzlu Hradec Králové |
Zvýšení kapacity tratě Týniště nad Orlicí – Častolovice – Solnice |
Modernizace trati Brno – Přerov |
Stavby ukončené, respektive zprovozněné v roce 2024
Modernizace železničního uzlu Pardubice |
Modernizace trati Hradec Králové – Pardubice – Chrudim, 3. stavba, zdvoukolejnění Pardubice-Rosice nad Labem – Stéblová |
Elektrizace trati vč. PEÚ Brno – Zastávka u Brna, 2. etapa |
Dokončení I. žel. koridoru v trať. úseku Lanžhot (ČR) – Kúty (SR) |
Rekonstrukce traťového úseku Vlkov u Tišnova – Křižanov |
Rekonstrukce žst. Vlkov u Tišnova |
Rekonstrukce ŽST Vsetín |